Skip to main content

News feed

„A kutatói munka együttműködésre, egymás elfogadására és igényességre nevel”

2015. 12. 11.

Az idei TDK házi fordulója után Veress Árpád, az Egyetemi Tudományos Diákköri Bizottság elnöke értékelte a hallgatói műhelymunkákat és a verseny pedagógiai hatásait.

„A hazai értelmiségi képzés és a felsőoktatási tehetséggondozás egyik jelentős állomása a tudományos diákköri tevékenység, amelyben a hallgatók az alapképzésen elsajátított ismereteiken túl mélyítik el tudásukat egy-egy szakterületen” – fogalmazta meg Veress Árpád, a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék egyetem docense, és az Egyetemi Tudományos Diákköri Bizottság (ETDB) elnöke.

„A Műegyetem lételeme, hogy gondoskodjon a kutatói utánpótlásról: az iparban helytálló mérnökök mellett az újdonságok iránt fogékony és az ismeretlen felfedezése iránt elhivatott kutatókat is képezzen” – vallotta a műegyetemi oktató, aki szerint a tudományos munkát érdemes minél korábban, már a hallgatói évek alatt elkezdeni, és az egyik első állomás lehet egy TDK-pályamű készítése. Úgy véli, hogy a megmérettetés nagyszerű lehetőség arra, hogy a diákok önálló műhelymunkát végezzenek, mélyebben ismerjenek meg egy-egy szakterületet, az ott használatos eszközöket és kutatási módszereket. Mindemellett a több hónapos felkészülés közben kialakuló „mentor és tanítványa kapcsolat” hosszabb távon akár közös kutatási projektekben kamatoztatható. „A TDK konferenciára történő felkészülés és a tudományos eredmények bemutatása közben a hallgatók felmérhetik saját, az oktatók pedig tanítványaik képességeit, ösztönözve őket arra, hogy a kutatói életpályát válasszák hivatásuknak” – hangsúlyozta az évente megrendezett tehetséggondozó program egyik hosszú távú céljáról Veress Árpád. Kifejtette, hogy a TDK keretében zajló szakmai munka a doktori képzés és a kutatói karrier előfutára lehet. „Haszna” több fronton beigazolódik: a diákok a TDK-pályaművüket a diplomatervükhöz és akár a szakdolgozatukhoz is felhasználhatják, a TDK-n elért helyezés többletpontot jelent a felvételin a mester- és a doktori képzésre, és bizonyos állások betöltésekor is előny kovácsolható a korábbi kutatások idején szerzett tapasztalatokból.

„A közös kutatói munka sajátos együttműködést követel meg a diákoktól és az oktatóktól egyaránt. A hallgató egy segítőt, ugyanakkor egy ellenőrző szerepét is betöltő mentort kap maga mellé, a tanár pedig egy olyan tanítványra tesz szert, akinek sikere a tehetségén és az elszántságán túl nagymértékben függ az oktató szakmai és pedagógiai támogatásától” – jegyezte meg Veress Árpád, aki több éve pártfogolja diákjait a TDK-pályaművek elkészítésében. „Nagyon büszke vagyok a tanítványaimra. Pedagógusként az egyik legnagyobb érték és elismerés, amikor a hallgatóim sikereket érnek el részben arra a tudásra alapozva, amelyet a közös munkában adtam át nekik. Oktatóként óriási felelősségünk van az utánpótlás-nevelésben. Ez az egyik fő dolgunk, részben azért vállaljuk ezt a munkát, hogy a fiatalabb generációnak továbbítsuk az ismereteinket, bennük és az ő munkájukban is megvalósuljanak azok a tudományos eredmények, amelyekért, és amelyeken mi, oktatók munkálkodunk” – tette hozzá a KJK docense, megerősítve, hogy a kutatói munka együttműködésre, egymás elfogadására és igényességre neveli a hallgatókat.

„Évről évre emelkedik a TDK-felhívásra benyújtott pályaművek száma és színvonala, ami azt bizonyítja, hogy a diákok komolyan veszik feladatukat, és felismerték a sokszor kimerítő és fáradságos kutatói munkával együtt járó előnyöket” – hangsúlyozta Veress Árpád. Kifejtette, hogy az elmúlt 10 évben közel negyedével több hallgató jelentkezett a TDK-ra és mutatta be tudományos dolgozatát a szakmai zsűri előtt. Az évek alatt az alap- és mesterszakosok aránya nem változott, még annak ellenére sem, hogy a konferencia egybeesik a mesterszakos felvételi időszakkal, ami a továbbtanulásra készülő alapszakos hallgatóknak jelentős többletterhet jelent. „Egyre több olyan tudományos dolgozattal találkozunk, ami előrevetítheti egy doktori kutatómunkában való részvétel lehetőségét, továbbá szakmai publikációk és konferencia-megjelenések is létrejöhetnek az adott téma feldolgozásából” – összegezte. Úgy vélte, hogy fáradhatatlanul kell népszerűsíteni a rendezvényt a diákok körében. „Kevés olyan érdeklődő hallgatónk van, aki ugyan még nem írt TDK-dolgozatot, ám a közönség soraiban részt vesz a rendezvényen.  Jelentős tudást és tapasztalatot szerezhet az, aki a társai előadásait megismeri. A kurzusokon közvetítetteknél mélyebb ismeretre tehet szert a hallgató egy-egy témában, és nagy reményeket fűzünk ahhoz is, hogy egy-egy ilyen alkalom meghozza a diákok kedvét arra, hogy tudományos munkába kezdjenek.”

Veress Árpád példaértékűnek nevezte az egyetem és a hallgatói képviselet összefogását a diákok ösztönzésében az önálló tudományos műhelymunkára. Az Egyetemi Hallgatói Képviselet (EHK) a konferencián előadott dolgozatonként 20.000 forinttal, idén összesen körülbelül 10 millió forinttal támogatta a rendezvény küldetését. E mellett az egyetem, a Pro Progressio Alapítvány, piaci vállalatok, civil szervezetek, magánszemélyek és egyéb szponzorok is pártfogolják a rendezvényt. A verseny legjobbjai karonként egy-egy Rektori Különdíjat kaphatnak vagy a Pro Progressio Alapítvány kari különdíjasai lehetnek. Az 1987-ben alapított TDK emlékplaketteket pedig olyan oktatóknak és kutatóknak ítélik oda, akik sokat tettek a diákok neveléséért a tudományos munkára, és szabadidejükben is foglalkoztak a hallgatói kutatásokkal, így is segítve tanítványaikat a díjazott dolgozatok elkészítésében.

A házi forduló nyomán szekciónként a két legjobbnak minősített dolgozat képviseli majd a Műegyetemet 2017-ben, a kétévente rendezett Országos Tudományos Diákköri Konferencián (OTDK). „A BME-s hallgatók rendre kiemelkedően szerepelnek a TDK csúcsrendezvényén, a résztvevők harmada végez dobogós helyen. Mindez bizonyítja a műegyetemi tehetséggondozás magas színvonalát, az oktatók és a diákok elhivatottságát a tudományos tevékenységek iránt” – zárta gondolatait az idei házi forduló értékelésekor Veress Árpád bizottsági elnök.

TZS  - TJ

Fotó: Baki Mihály