News feed
Már járható a BME-sek által is tervezett zempléni függőhíd
2024. 06. 05.![függőhíd](/sites/default/files/styles/news_thumbnail_big/public/2024-06/321133858-f86285aa-1fea-47bb-95b9-cd0a3989003d.jpg?itok=9V_E_MQG)
700 méter hosszan, 80 méteres magasságban köt össze két hegyet, az ÉMK és a GPK szakemberei dolgoztak rajta.
Kedden átadták a Sátoraljaújhely melletti, műegyetemi oktatók közreműködésével megtervezett acélsodrony függőhidat - írta Facebook-oldalán a gyalogoshidat működtető Zemplén Kalandpark. Az első napon a meghívott vendégek mehettek csak rá, szerdán pedig a helyi lakosok próbálhatják ki, és június 6-án nyitják meg teljesen.
![híd_csapat](/sites/default/files/styles/szeles_1024/public/images/2024-06/321133849-cd7ee129-0cf2-4e86-92c0-e07ce3fe9937_1.jpg?itok=pTYKSmUK)
A Nemzeti Összetartozás Hídja névre keresztelt, 700 méter hosszú építmény a helyi Szárhegyet és Várhegyet köti össze 80 méter magasan. Tervezésében a BME Építőmérnöki Kar Hidak és Szerkezetek Tanszéke, Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszéke, valamint Általános és Felsőgeodézia Tanszék, illetve a Gépészmérnöki Kar Áramlástan Tanszéke kutatói is részt vettek. A próbaterhelésről két hónapja mi is beszámoltunk, Dunai László, az ÉMK egyetemi tanára érdekes részleteket osztott meg a tervezés kihívásairól.
A híd a tervezésekor egyértelmű világrekordernek számított, ezzel a technológiával ilyen hosszú műtárgyat korábban nem építettek. Azóta Csehországban elkészült egy 721 méteres híd, annak a függesztett szakasza azonban rövidebb, mint a zemplénié.
GP
Fotó: Dunai László