Skip to main content

News feed

„Sokoldalú logisztikai szakembereket képezünk, nagy szükség van rájuk az iparban”

2014. 05. 09.

Magyarországi és nemzetközi viszonylatban is egyedülálló, egymillió forint összdíjazású, többfordulós logisztikai versenyen szerezték meg az első két helyet a Műegyetem hallgatói.

„Az elméleti oktatás mellett arra törekszünk, hogy a logisztikai szakma gyakorlati oldalát közelebb hozzuk a hallgatóinkhoz, másrészt a nálunk képzett szakembereket minél korábban mutassuk be az ipar képviselőinek” – foglalta össze tanszékük oktatási stratégiájának egy jelentős pontját Bóna Krisztián, a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék tanszékvezető-helyettese.

A logisztika jelentése: az anyagok, az információk, a személyek, a tárgyak vagy akár az energia rendszereken belüli és rendszerek közötti hatékony áramlásának megtervezése, megszervezése, irányítása, optimalizálása és ellenőrzése.
A logisztika célja, hogy növelje a bonyolulttá vált folyamatok hatékonyságát, csökkentse az áruegységre jutó költségeket a gazdasági folyamatokban, támogassa a termelést és az értékesítést, értéknövelő szolgáltatásokat biztosítson, illetve magasabb színvonalúvá tegye a vevőkiszolgálást. A logisztika létrejöttét a gazdasági verseny tette elengedhetetlenné: a magas energia- és nyersanyag-árak, a magas hitelkamatok és a piaci szereplők közötti verseny.
A hatékony és a jól megalkotott logisztikai folyamatok döntő szerepet játszanak a vállalatok sikerében, ugyanis a logisztikai költségek teszik ki a vállalati összköltségek akár 40 %-át.

„Az első alkalommal meghirdetett országos Logisztikai Csapatbajnokság nem titkolt célja volt, hogy megismertesse egymással a logisztikai szakma „keresleti” és „kínálati” oldalának szereplőit egy olyan megmérettetésen, amelyre még nem volt példa Magyarországon” – ismertette a hallgatóknak kiírt verseny célját a rendezvény egyik műegyetemi szervezője, Bóna Krisztián. „A többfordulós verseny szervezésében a felsőoktatási intézmények részéről a Budapesti Gazdasági Főiskola, a Széchenyi István Egyetem, illetve a BME delegált oktatói vettek részt, kiegészülve az üzleti piaci oldalról érkező gyakorlati vállalati szakemberekkel. Összetett és a tudást több aspektusból felmérő feladatokat állítottunk össze, amelyek megoldásához nem volt elégséges az elmélet ismerete. A résztvevőknek gyakorlati példákkal és számítási feladatokkal is meg kellett birkózniuk ahhoz, hogy a legjobbak közé jussanak.”

A Logisztika Csapatbajnokságot a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja Közhasznú Egyesület írta ki 2014 februárjában. A versenyre 1 felkészítő tanár bevonásával, ötfős csapatokban nevezhettek a felsőoktatásban tanulók.
A verseny speciális témakörei: logisztika, ellátási lánc, ellátási-elosztási logisztika, áruszállítás, készletezés, anyagmozgatás, raktározás, csomagolástechnika, termelés-kiszolgálás, logisztikai informatika, szállítmányozás és logisztikai menedzsment.
A megmérettetés 4 fordulóból állt, az első három internetes fordulóban a legjobb eredményt elérő öt csapat jutott be az „élőshowba”. A döntőre esettanulmány feldolgozásával és idegen nyelvű prezentációval kellett készülniük a versenyzőknek, amelyet az ipari cégek logisztikai képviselőiből összeállított zsűri előtt kellett bemutatniuk.
A verseny legjobbjai pénzjutalomban részesültek: az első helyezett csapat és tanára 500.000 forintot, a második helyezett 350.000 forintot, míg a harmadik helyezett társaság 150.000 forintot kapott.

A négyfordulós versenyen összesen kilenc felsőoktatási intézmény 37 szakának és szakirányának hallgatója vett részt, 23 csapatban összesen 115-en. A szervezők legnagyobb meglepetésére határon túli diákok is jelentkeztek a megmérettetésre. Az első három internetes fordulóban meghatározott idő állt rendelkezésre a logisztika témakörével kapcsolatos feladatok teljesítésére. A csapatok több alkalommal is belekezdhettek az adott feladatsor megoldásába azzal a feltétellel, hogy már megkezdett feladatot nem nyithattak újra egy későbbi alkalommal.

„Nem volt könnyű dolgunk, ugyanis olyan kérdéseket és számítási feladatokat kaptunk, amelyeket a versenyig csak elméletben vettünk át az órákon” – emlékezett vissza az első fordulókra Tichy Roland, a BSc-képzésben résztvevő győztes hallgatói csapat kapitánya. „A feladatok nehézsége mellett fontos volt valódi csapattá kovácsolódnunk. A verseny alatt hat embernek kellett egyeztetnie a napi menetrendjét, szabadidőt és energiát nem kímélve készültünk együttes erővel, fordulóról fordulóra” – fűzte hozzá a harmadik fordulóban még mindössze a kilencedik helyen álló, majd jelentőset előre lépő csapat vezetője.

„A verseny körről körre egyre nehezebbé vált. Végül a legnagyobb kihívást a döntőre történő felkészülés, azon belül is az esettanulmány feldolgozása jelentette” – mondta el Erdei Zoltán, az összetettben második helyezést elért BSc-s és MSc-s hallgatókból álló csapat élenjárója.

A döntőben egy, a valós életből vett problémát kellett megoldaniuk a versenyzőknek: egy tejipari vállalat kiskereskedelmi élelmiszerüzleteinél a soron következő rendelés előtt elfogyott a kis darabokban értékesített sajt, így nem tudták a vevők igényeit kielégíteni. Az esettanulmányban megoldást kellett találniuk a versenyzőknek a sajt darabolásának megszervezésére, a lehető legkisebb beruházással. Válaszokat kellett találniuk olyan kérdésekre, hogy milyen formában kell ezt előkészítenie a tejipari vállalatnak, hogyan térül meg az esetleges beruházás, milyen már meglévő folyamatokat kell átszervezni, esetleg újakat bevezetni.

„A kereskedelmi egységek szempontjából közelítettük meg a problémát. Megoldási javaslatként – minimalizálva a beruházási költségeket – a tejipari vállalat már meglévő telephelyén egy, a cég által birtokolt daraboló üzem létrehozását modelleztük” – ecsetelte a győztes prezentáció részleteit Tichy Roland.
„Összesen nyolc alternatívát nyújtottuk be, elemezve a költségeket és a megtérüléseket. Megoldási javaslatainkban a kézi és a gépesített csomagolási lehetőségeket vizsgáltuk, valamint a már meglévő folyamatok optimalizálását végeztük el különböző szempontok alapján” – mondta Erdei Zoltán, a második hely mellett a környezetbarát megoldásaiért „Zöld Különdíjjal” is jutalmazott csapat tagja.

A verseny „élőshow-s” döntőjét egy logisztikai raktártelepen rendezték meg, ahol a fiatalok a gyakorlatban is kipróbálhatták az anyagmozgatáskor használatos gépeket és eszközöket. A megmérettetésben szoros volt a verseny a csapatok között, a 3. helyezést elért csapat pontszáma mindössze 10%-kal volt alacsonyabb a győztes társaságénál. „Mindenki egyenletesen teljesített. A legjobbak titka talán az volt, hogy a verseny végére egy nagyon összeérett csapattá nőtték ki magukat” – összegezte a rendezvény eredményeit a szervezői oldal képviseletében Bóna Krisztián. „A győzelemhez a szakmai tudás mellett gyakorlatorientáltságra, csapatmunkára, együttműködési képességre, a folyamatok gyors átlátására, vezetői és innovációs készségekre is szükség volt” – foglalta össze a BME oktatója.

„Egy ilyen verseny nagy lendületet adhat ahhoz, hogy egy felsőoktatási intézmény még szorosabbra fűzze kapcsolatát az ipari szereplőkkel. Magyarországon unikális versenynek számít ez a mostani: ilyen nagyságú és szerteágazó tudást igénylő megmérettetésre nem volt még példa” – fejtette ki az egyedi rendezvényről Bóna Krisztián. „A műegyetemi csapatok sikere abban is rejlett, hogy a logisztikában jellemzően különálló módon kezelt területeket, a gépészeti, a rendszertervezési, illetve a menedzsment-ismereteiket tudták egyesíteni. Ma Magyarországon a Műegyetem talán az egyetlen felsőoktatási intézmény, amely olyan szakembereket nevel, akik a végzést követően mindegyik területen rendelkeznek átfogó ismeretekkel” – mondta a logisztikai mérnök BSc-s képzést mindössze két éve elindító tanszék képviselője. „Bár a logisztika oktatásának a karon már nagy hagyománya van, ebben a formában fiatal képzésről van szó, annak ellenére, hogy MSc-szinten már több éve képezünk logisztikai mérnököket. Ilyen szakemberekre nagy kereslet van már most is, de ez a kereslet még nem érte el a csúcsát. A multinacionális vállalatok már felismerték e terület jelentőségét, azonban a kisebb vállalatoknál még csak most formálódik az igény ilyen szakemberek alkalmazására. A Műegyetemen végzett pályakezdők abban tudnak kiemelkedni pályatársaik közül, hogy a mérnöki és a gazdasági ismereteket egyesíteni tudják” – zárta a BME képzéséről szóló gondolatait Bóna Krisztián.

A Logisztkai Csapatversenyen elért 1. helyezett csapat neve: PIRÍTÓS
A csapat tagjai: Horváth Kinga, Juhász Bence, Kincsem Bence, Major Márton, Tichy Roland
Felkészítő tanár: Bokor Zoltán

A PIRÍTÓS csapat versenyre elkészített videója itt tekinthető meg.

A 2. helyezést elért csapat neve: AILOGáció
A csapat tagjai: Borbás Szandra, Erdei Zoltán, Herbert Szabolcs, Varga Balázs, Udvari Benjámin
Felkészítő tanár: Lénárt Balázs

Az AILOGációcsapat versenyre elkészített videója itt tekinthető meg.
 

- TZS -

Fotó: Philip János, Hajdu Marcell