Skip to main content

News feed

Mesterséges intelligencia: nem érdemes várni, részt kell venni

2024. 06. 24.
MI EDIH konferencia

A kkv-szektor és a közszféra MI-lehetőségeiről és gyakorlati megoldásokról rendezett workshopot a BME.

Szakértők szerint napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) a gazdaság motorja és kulcsszerepet játszik a gazdaság és a társadalom digitális átalakulásában. Ezért az Európai Unió a Digitális Európa Programban (DEP) elindította az Európai Digitális Innovációs Központok (European Digital Innovation Hubs-EDIH) felállítását és támogatását célzó EDIH programot. Számos hazai intézmény vesz benne részt, több magyar EDIH-projekt indult az elmúlt években (pl. HPC EDIH, Adat EDIH, Digitaltech EDIH). A legújabb a mesterséges intelligenciára fókuszál (MI-EDIH), célja a technológia széles körű alkalmazásának elősegítése a társadalomban és a gazdaságban, különös tekintettel a kis- és közepes vállalkozások (kkv) és a közintézmények igényeire. A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) által koordinált projekt megvalósításában olyan, az MI-innovációban kiemelkedő hazai intézmények vesznek részt, mint a BME, az ELTE, valamint a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI).

Az MI-EDIH projekt a napokban a BME-n tartott szakmai tanácskozást vállalkozások és közintézmények szakembereinek, hogy ismertesse a saját szolgáltatási portfólióját, bemutassa az MI szerepét a digitális transzformációban, illetve segítse a vállalkozások és közintézmények kapcsolatépítését. Az előadások mellett a projekt konzorciumi tagjai MI-alapú kutatási eredményeket mutattak be a BME Q épület aulájában. A tanácskozás résztvevőit a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar nevében Imre Sándor tanszékvezető, a projekt vezetője, a KIFÜ nevében pedig Nemesné Kanyó Anikó projektigazgató köszöntötte.

I. szekció: MI-ökoszisztéma és innováció

A megnyitót Lengyel László, a Nemzeti Kutatási és Innovációs Hivatal (NKFIH) tudományos és nemzetközi elnökhelyettese tartotta, bemutatva a hazai kutatás-fejlesztési és innovációs szféra fejlesztésére létrehozott Neumann János Programot, valamint a kutatói életpályát és a vállalkozások innovációs fejlődését támogató konstrukciókat és pályázatokat.

Lengyel László

Lengyel László

Levendovszky János, a BME tudományos és innovációs rektorhelyettese előadásában kiemelte, hogy az egyetemek egyik fontos szerepe a gazdaság modernizációjában a tudományos kiválóság leképezése technológiákba, termékekbe és szolgáltatásokba. A BME negyedik generációs egyetemként arra törekszik, hogy maximalizálja az egyetemen létrehozott tudás és technológiák társadalmi és gazdasági hatását, az MI-t pedig az oktatás hatékonyságának növelésére is alkalmazza. Az innovációs folyamat minden szakaszában támogatja és kompetenciatérképpel segíti a vállalkozásokkal való együttműködést. Az eredményes tech-transzfert tükrözik a BME-n elért kutatási eredmények hasznosítására létrehozott start-up és spin-off vállalkozások.

Levendovszky János

Levendovszky János

A projekt sikeréhez ismerni kell a hazai MI-ökoszisztémát, a vállalkozások és közintézmények MI-felkészültségét és alkalmazási igényeit. Ehhez a tudáshoz járult hozzá előadásával Barta Gergő, a Deloitte szenior menedzsere, áttekintve azokat az eredményeket, amelyeket a Deloitte a tanácsadó cég átfogó vállalati felmérése során szerzett. A vizsgálat következtetéseit a Magyar MI Körkép 2023 című kiadványban foglalták össze, amely részletesen elemzi a hazai trendeket, projekteket és sikertényezőket.

II. szekció: az MI-EDIH projekt és szolgáltatásai

A projekt 2026 augusztusáig tervezett működése alatt vállalkozásoknak és közintézményeknek szolgáltat, úgy, hogy a vállalkozások „de minimis” kerete az igénybe vett szolgáltatás összegével csökken. Segít ügyfeleinek a szakmai kapcsolatok építésében és bővítésében, innovatív ötletek megvalósításában, fejlesztési és innovációs források bevonásában, valamint oktatást, képzést és technológiai tanácsadást nyújt a partnereinek.

Fecht Szilárd (KIFÜ), a projekt szakmai vezetője példákat hozott az MI használatára: képfeldolgozás, mezőgazdasági felhasználáson, automata ügyfélszolgálat, előrejelzés és döntéstámogatás, gyártásoptimalizáció, kereskedelmi és marketingtevékenységek támogatása, robotok irányítása stb. Elmondta, hogy a szolgáltatásokat igénybe vevő intézmények egy digitális érettségi vizsgálat után laborokban ismerkedhetnek meg a technológiákkal, és projektötletek kidolgozásában is segítséget kapnak. Az Innomine DIH Nonprofit Kft. részéről Tompa Boglárka adott tájékoztatást a forrásbevonási szolgáltatáscsomagról, komplett pályázati tanácsadásról.

Fecht Szilárd

Fecht Szilárd

Az innovációs szolgáltatások egyik eleme a „Befektetés előtti Tesztelés” (Test Before Invest – TBI), amely lehetővé teszi új termékek és szolgáltatások tesztelését, csökkentve ezáltal a kockázatokat. Az MI-EDIH projektben a TBI-t Viharos Zsolt János, a SZTAKI tudományos főmunkatársa koordinálja, aki az átvilágítás, validálás, modellezés folyamatait mutatta be.

Az MI alkalmazásához különösen fontos, hogy a vállalkozások megismerjék az aktuális technológiai trendeket. Az MI-EDIH projekt oktatás és képzés munkacsomagja, melyet Németh Vilmos, a BME VIK szakmai vezetője prezentált, olyan szolgáltatásokat biztosít az ügyfeleknek, amely alkalmassá teszi a vezetőket és szakembereket az MI-megoldások bevezetésére vonatkozó döntések meghozatalára és gyakorlati alkalmazásukra. Az MI-EDIH projekt előnye más oktatási szolgáltatásokkal összevetve, hogy a kurzusokat egyetemi oktatók tartják, akiknek jelentős tapasztalatuk van a digitális technológiák és az MI területén.

Németh Vilmos

Az előadásokat általában hibrid rendszerben, személyesen és online tartják. A kurzusok három fő területe: digitális transzformáció, bevezetés a mesterséges intelligenciába, fejlett mesterségesintelligencia-módszerek és -alkalmazások. Németh Vilmos bejelentette egy, a VIK által szervezett, AI Innovation Café nevű rendezvénysorozat szeptemberi elindítását, melynek célja innovációs ötletek feltárása, megosztása és együttműködés kialakítása az szcéna szereplői között. 

III. szekció: MI és digitális transzformáció a gyakorlatban 

A digitális transzformáció egyik közismert megközelítése az Ipar 4.0 paradigma, a vállalati folyamatok – beleértve az irányítást, a gyártást, és az értékesítést is – digitalizációja és automatizálása. Kovács László, a BME Ipar 4.0 Technológiai Központ vezetője „Mesterséges Intelligencia és az Ipar 4.0 paradigma” című előadásában ismertette az Ipar 4.0-hoz vezető forradalom 4 állomását, és rávilágított arra, hogy miért szükséges az Ipar 4.0-ra való áttérés a gazdaságban. 

Az MI-vel kapcsolatos tévhitekről beszélt előadásában Werschitz Ottó, a Neuron Solutions Kft. MI stratégiai és innovációs vezetője. Úgy fogalmazott,

mivel a versenytársak már intenzíven használják az MI megoldásokat, nem célszerű arra várni, hogy a technológia kiforrja magát: részt kell venni a versenyben és az ökoszisztéma alakításában.

Az MI a vállalati értéklánc minden területét javíthatja, ha sikeres a bevezetése. Ennek feltételei: tréning és tudásátadás az egész szervezetnek, valamint az alapfunkciókat támogató alkalmazások kidolgozása és integrálása.

Herbály István, a Contrall Kft. ügyvezetője „Mesterséges intelligencia a gyakorlatban” című előadásában két esettanulmányt mutatott be az MI alkalmazásáról, amelyek növelték a termelés hatékonyságát. A Terrán tetőcserép projektben gépi látás és mesterséges intelligencia használatával szűrték ki a hibás termékeket, ami érzékelhetően emelte a gyártási folyamat minőségét és költségmegtakarítást eredményezett. A Szobi szörp projektben az üvegek korábban kézi erővel végzett szétválogatását automatizálták, folyamatos termelés mellett, nagy sebességgel. A fejlesztések több elismerést kaptak az elmúlt években.

MI EDIH

A gyakorlati MI-megoldásokat bemutató szekciót Vadász Gábor, a BDO Digital Hungary ügyvezetőjének előadása zárta („Mesterséges intelligencia hasznosítása kis- és közép vállalkozásoknál”), melyben olyan alkalmazásokat ismertetett, amelyeket már használnak, és előnyösek lehetnek más kkv-k számára is. Felvillantotta, hogy az MI hogyan tudja a mindennapokat segíteni a kkv-knál:

•             HR-területen: álláshirdetések feldolgozása, teljesítménymérés, jelöltek előszűrése
•             Back-office: dokumentumok feldolgozása
•             Sales és marketing: hírlevélkészítés, fordítások, adatalapú döntések, értékelések
•             Üzemeltetés: energiamenedzsment
•             Ügyfélszolgálat: chatbot, online foglalások, emailek feldolgozása
•             Adminisztráció: dokumentumfeldolgozás (űrlapok, számlák).

Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság