Skip to main content

News feed

Szívesen adják át tapasztalataikat az ÉMK informatikai rendszerének kidolgozói

2017. 06. 22.

Többéves kari fejlesztés eredményeiről számolt be az Építőmérnöki Kar. Fókuszában az egységes oktatásmenedzsment és a korszerű külső megjelenés, valamint a belső kommunikáció áll.

A karon korábban is meglévő informatikai egységesítési szándék megvalósítására Dunai László dékán kari Informatikai Bizottságot hívott életre még 2013-ban. „Szisztematikus, minden tanszékre kiterjedő munka áll az informatikai rendszerünk korszerű kialakítása mögött, amely az elmúlt 3-3,5 év alatt zajlott le” – ismertette Joó Attila László egyetemi docens, az Építőmérnöki Kar jelenlegi gazdasági dékánhelyettese, aki korábban a fent nevezett bizottság elnöke is volt. A Molnár Bence jelenlegi elnökkel, a Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék adjunktusával közösen irányított munka célja kiemelten az oktatásmenedzsment, valamint a kar külső és angol nyelvű megjelenéseinek fejlesztése volt, ami kiegészült a belső kommunikációt segítő kari tudástár (wiki) létrehozásával. Utóbbi felületet kari költségvetési egyeztetésre is használják, közösen a Kancellária Monitoring és Kontrolling Osztályával. 

Az elmúlt évek munkájának eredményeképpen a kar és összes szervezeti egységének honlapja összehangolt, friss megjelenést kapott, és a tanszéki logókat is megújították, egységesítették. Egységes kari e-mail címeket hoztak létre (@epito.bme.hu), hogy mind a külső megjelenésben, mind a publikációknál feltüntetett adatok egyértelműen beazonosíthatókká váljanak (elősegítve ezzel a kar és az egyetem tudományos eredményeinek jobb megjelenítését is). Az egységesített megjelenést szolgálta a kari munkatársakról készített fotósorozat is, amelyet a hivatalos honlapok oktatóinak oldalain használnak.

Joó Attila óriási előrelépésnek minősítette az összehangolt külső megjelenés mellett a fejlesztés másik lényeges elemét, egy dinamikus, személyre szabható, nyílt forráskódú egységes oktatási keretrendszer (e-learning) létrehozását. A Moodle LMS oktatásmenedzsment szoftvert, amelyet másfél éve használnak, hozzáigazították a kar arculati elemeihez, szabválnyosították az elsődleges adatforrásnak tekintett Neptunnal, illetve a címtáras belépési rendszerrel, így mind a hallgatók, mind az oktatók számára hasznos és jól használható informatikai bázis jött létre.

A karon kötelezően ebben a rendszerben zajlik az összes oktatási adminisztráció, amelybe az oktatói és tantárgyi adatokat a Neptun szolgáltatja. A keretrendszerben már három félévnyi tárgy és háromezer hallgató szerepel. A beiratkozás a Neptunban történik, majd az adatok megjelennek az e-learning rendszerben is, amelyben minden tárgynak van egy „saját honlapja”. Az oktató magának szervezheti és szabhatja személyre az általa használt oktatási anyagokat: fájlokat, tematikákat, előadás ppt-ket, videókat, kérdőíveket, valamint kiértékelheti a zárthelyi dolgozatokat, pontozhatja a hallgatók által ide feltöltött házi feladatokat, beadandókat, amelyekről azután értesítést is kap a hallgató – sorolta az ÉMK Hidak és Szerkezetek Tanszék oktatója. Mindezeket a korábbi honlapokba is lehetett volna integrálni, de a keretrendszer szélesebb menedzsment- és folyamatos fejlesztési lehetőséget biztosít – nyomatékosította Joó Attila, hozzátéve, hogy maguk is készítettek modulokat, például a félév karbantartására vagy bizonyos esetekben egy ún. nyílt, látogatói nézet biztosítására (például az áthallgató diákok számára is láthatóvá tették a tantárgyi követelményeket és tematikákat). Az oktatók pedig a használat során maguk is tapasztalhatták, hogy munkájuk könnyebbé vált, miközben egyszerűsödött a kommunikáció a hallgatókkal.

A keretrendszer (ahogyan a kari és tanszéki honlapok is) a külföldi hallgatók (és látogatók) számára is használható, mivel minden tartalom és a címtáras bejelentkezés is elérhető angol nyelven (sőt, az elmúlt időszakban az Építőmérnöki Karon tanult brazil hallgatók számára anyanyelvi felületet is létrehoztak). A rendszer fejlesztése mellett jelentős kari forrást biztosítottak a K épületben lévő termeik WI-FI lefedettségének megteremtésére. Így például a hallgatók okoseszközeiken is tudnak válaszolni (pluszpontokért) az órákon feltett kérdésekre.

Ez a komplex oktatásmenedzsment az egész karra, az összes oktatóra, minden hallgatóra és tantárgyra kiterjed – hangsúlyozta Joó Attila. A fejlesztés eredményeképpen nagymértékben fejlődött a hallgatók és az oktatók közötti elektronikus kommunikáció. A diákokkal kérdőívet is töltettek ki, amely alapján idén őszre tervezik az oktatási keretrendszer „finomhangolását”. Hamarosan befejezik az órarendi adatok exportálását a Neptunból, így a továbbiakban ezen a bázison átalakulhat az órarendszerkesztés folyamata is.

BK-TJ

Fotó: Philip János