Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Aki megtanulja használni az MI-t, a munkaerőpiacon is jól jár vele

2025. 03. 04.
Grad-Gyenge Anikó

A Millásreggeliben beszélt a mesterséges intelligenciáról Grad-Gyenge Anikó, a GTK dékánhelyettese.

„Azt akarjuk, hogy a hallgatóink megtanulják, a mesterséges intelligencia nemcsak esszéírásra jó, és ha értelmesen tudják alkalmazni, akkor ez a munkaerőpiacon versenyelőny lesz” – mondta a Radiocafé Millásreggeli című műsorának február 28-ai adásában Grad-Gyenge Anikó, a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar tudományos és innovációs dékánhelyettese.

Az Üzleti Jog Tanszék vezetőjét annak apropóján kérdezték a műsorban, hogy a GTK-n készült egy hallgatóknak és oktatóknak is szánt ajánlás a mesterséges intelligencia használatáról. „Az a felismerés motiválta az ajánlás elkészítését, hogy nem lehet megkerülni az MI alkalmazását, nem tehetünk úgy, mintha nem lenne, de 

közben meg kell maradnia annak a célnak, hogy elemzésre, kritikára képes emberek végezzenek nálunk” 

– magyarázta Grad-Gyenge Anikó.

Emlékeztetett rá, hogy pár éve még a teljes elutasítás volt jellemző az akadémiai szférában, csak tiltásokat hoztak, de az utóbbi időben ez változott: a nemzetközi tudományos kiadók is olyan irányelveket tesznek közzé, amelyekben részletesen szabályozzák, hogy mire lehet használni az MI-t, és azt hogyan kell jelölni.

„A GTK nemzetközi beágyazottsága elég erős, sok külföldi szakemberrel dolgozunk együtt módszertani kérdésekben, láttunk nyugat-európai példákat. Ezeket is alapul véve dolgoztuk ki az ajánlást két kollégámmal, Lógó Emma oktatási dékánhelyettessel és a Filozófia és Tudománytörténet Tanszéket vezető Héder Mihállyal.”

Az ajánlás elsősorban arra irányul, hogy milyen részfeladatokat lehet MI-vel csinálni. „Egyenesen javasoljuk, hogy próbálják ki, melyik eszköz mit tud, ugyanakkor elvárjuk, hogy a következtetések levonását egyedül végezzék.

Már csak azért is, mert kritikusnak kell maradni, hiszen egyelőre rengeteget hallucinál a mesterséges intelligencia” 

– jegyezte meg Grad-Gyenge Anikó.

E szabályok persze csak akkor érnek valamit, ha ellenőrizni lehet a betartásukat. „El kell engedni azt a hozzáállást, hogy csak a végső produktum fontos. Az egész félévet úgy hangoljuk, hogy minél többször rá tudjunk nézni, hogyan haladnak a hallgatók a munkájukkal, így kiszűrhető a csalás” – mondta a felvetésre a dékánhelyettes.

Hozzátette, remélik, hogy mindez összességében könnyebbséget jelent a hallgatóknak, hiszen nem kell titkolózniuk, és segítséget kapnak ahhoz, hogy mire és hogyan érdemes használni az MI-t. „Voltak, akik azt mondták, megkönnyebbültek, hogy mostantól nem kell úgy tenniük, mintha nem használnák, és az oktatók is örültek, el is kezdtek vele kísérletezni a tanítás során.”

A beszélgetés meghallgatható ezen a linken 26:48-tól.

Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság