BME a rangsorokban
BME a hazai és a nemzetközi rangsorokban
A Műegyetem évek óta a különböző hazai rangsorok élmezőnyében végez, emellett felkerült egyre több nemzetközi rangsor regionális és szakterületi térképére, ahol időről időre jobb helyezést ér el.
E rangsorok (rankingek) lehetőségek adnak arra, hogy bizonyos szempontrendszerek és módszertanok szerint párhuzamot vonjunk a BME és további hazai egyetemek, illetve a világ legelismertebb intézményei között.
A nemzetközi rangsorokról általában
A legnagyobb nemzetközi szolgáltatások elsősorban világrangsorokat készítenek, de egyre több specifikus (regionális vagy szakterületi) listával is jelentkeznek.
A nemzetközi szintű értékelésekben a 200-800. közötti helyeken végez a BME, ami általában a világ legjobb 2-6%-át jelenti, így a Műegyetem mindenféleképpen a világelithez tartozik.
A BME helye a legnevesebb nemzetközi rangsorokban
Quacquarelli Symonds (QS)
- 2009-től önálló rangsor (korábban brit THE hetilappal közösen)
- rangsor alapja: Scopus adatbázis publikációkra vonatkozó adatai
- szakterületi és regionális rangsort is közread
- 2023-ban az új európai (regionális) rangsor készítői az Európa Tanács 42 tagállamának egyetemeit értékelték, a BME-t a 238. helyen. A Quacquarelli Symonds (QS) 42 ország legjobb 690 egyetemét rangsorolta, Magyarországról 15-öt, közöttük a BME a második legjobb.
Az új európai rangsor összeállításánál figyelembe vett indikátorok az alábbiak:
Kutatás: akadémiai elismertség (Academic Reputation, 30%), tudományos munkák idézettsége (Citations per Paper) (10%), tudományos munkák számának és az oktatóknak az aránya (Papers per Faculty, 5%)
Foglalkoztathatóság: munkáltatói megbecsültség (Employer Reputation, 15%), végzett hallgatók foglalkoztatási eredményeinek mérőszáma (Employment Outcomes, 5%)
Oktatás: oktatók és a hallgatók aránya (Faculty Student Ratio, 5%)
Globális elkötelezettség: nemzetközi kutatási hálózat (International Research Network, 10%), külföldi oktatók és kutatók aránya (International Faculty Ratio, 5%), külföldi hallgatók aránya (International Students Ratio, 5%), az intézményből küldött cserediákok száma (Outbound Exchange Students, 2,5%), az intézménybe érkezett cserediákok száma (Inbound Exchange Students, 2,5%)
Fenntarthatóság: QS Sustainability Rankings 2023-on alapuló fenntarthatósági indikátor (Sustainability, 5%)
Academic Ranking of World Universitiest (ARWU)
- „Shanghaj-lista” néven is ismert
- készíti: Chiao Tung Egyetem (augusztus)
- rangsornál figyelembe veszik: Nobel-díjok és Fields-érmesek számát
Center for World University Rankings (CWUR)
- rangsor alapja: publikációs adatok és az oktatás minősége (hallgatók elhelyezkedési lehetőségei alapján)
Eduniversal
- mesterszakok és MBA programok éves nemzetközi toplistája
- rangsor alapja: 30 képzési terület, 154 ország intézményeinek kurzuskínálata
Leiden Ranking
- készíti: Centrum voor Wetenschap en Technologische Studies (CWTS)
- a rangsor alapja: Web of Science-ből bibliográfiai adatok
- 2014-től már 750 intézmény rangsorol világszerte
National Taiwan University Ranking (NTU)
- elődje: Higher Education Evaluation and Accreditation Council of Taiwan (HEEACT) (2010-ig)
SCImago Institutions Rankings (SIR)
- készíti: SCImago Research Group
- rangsor alapja: nemcsak a felsőoktatási intézmények, hanem kutatóhelyek megalapozott értékelése
Times Higher Education World University Rankings (THE)
- készíti: brit THE hetilap (2009-ig a Quacquarelli Symonds – QS rangsorral közös)
- rangsor alapja: 2015-ig Thomson Reuters publikációs adatai, 2015-től Elsevier Scopus adatbázisa
U-Multirank (UMR)
- kezdeményezte: Európai Bizottság, 2014-től
- rangsor alapja: nem hagyományos lineáris rangsor; különböző együtthatókhoz viszonyítva meghatározza az intézmények versenyképességét
University Ranking by Academic Performance (URAP)
- készíti: Közel-keleti Műszaki Egyetem, 2009 óta
- rangsor alapja: világrangsor, szakterületi és regionális lista
- 2014-től URAP Field Based Ranking, részletesebb tudományterületi felosztás
Webometrics Ranking of World Universities
- rangsor alapja: felsőoktatási intézmények webes jelenléte, hatása és láthatósága
- évente kétszer: január, július
intézményi rangsor | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
A R W U | Academic Ranking of World Universities (ARWU, Shanghai) | 801-900. | 801-900. | 801-900. | 901-1000. | 901-1000. | m.a. | |
- Mechanical Engineering (Engineering) | 201-300. | 201-300. | 201-300. | 201-300. | 301-400. | m.a. | ||
- Civil Engineering (Engineering) | 201-300. | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | m.a. | ||
- Chemical Engineering (Engineering) | 401-500. | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | m.a. | ||
- Electrical & Electronic Engineering (Engineering) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 401-500. | m.a. | ||
- Mathematics (Natural Sciences) | 301-400. | 401-500. | 301-400. | 201-300. | 201-300. | m.a. | ||
- Chemistry (Natural Sciences) | 401-500. | ‒ | ‒ | ‒ | m.a. | m.a. | ||
- Pharmacy & Pharmaceutical Sciences (Medical Sciences) | 401-500. | ‒ | ‒ | ‒ | m.a. | m.a. | ||
C W U R | Center for World University Rankings (CWUR) | 862. | 898. | 887. | 931. | 947. | m.a. | |
E | Eduniversal: by Field | Eastern Europe | |||||||
- Corporate Finance | 19. | 19. | 18. | m.a. | m.a. | |||
- Industrial and Operations Management | 7. | 7. | 6. | m.a. | m.a. | |||
- Marketing | 15. | 14. | 14. | m.a. | m.a. | |||
- MBA full time | 10. | 10. | 11. | m.a. | m.a. | |||
Eduniversal: by Field | Global Ranking | ||||||||
- Sustainable Development and Environmental Management | 50. | 46. | 43. | m.a. | m.a. | |||
L | Leiden Ranking | 758. | 784. | 763. | 757. | 767. | m.a. | |
- Biomedical & health sciences | 890. | 1056. | 1090. | 1151. | 1187. | m.a. | ||
- Life and earth scinences | ‒ | ‒ | 1017. | 1009. | 1059. | m.a. | ||
- Mathematics & computer science | 374. | 370. | 369. | 357. | 361. | m.a. | ||
- Physical sciences & engineering | 399. | 412. | 392. | 373. | 379. | m.a. | ||
N T U | National Taiwan University Ranking (NTU): by Subject | |||||||
- Mechanical Engineering | 292. | 254. | 284. | 277. | 292. | m.a. | ||
- Chemistry | 451-500. | 451-500 | ‒ | ‒ | ‒ | m.a. | ||
- Computer Science | 401-450. | 401-450. | 451-500 | ‒ | ‒ | m.a. | ||
- Electrical Engineering | 451-500. | 451-500. | ‒ | ‒ | ‒ | m.a. | ||
- Mathematics | ‒ | 451-500. | 401-450. | 451-500. | m.a. | |||
Q S | QS World University Rankings (QS) | 801-1000. | 801-1000. | 801-1000. | 801.-1000. | 801-1000. | 741-750. | 721-730. |
QS University Rankings: by Subject Broad subject area: - Arts and Humanities | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
- Architecture and Built Environment | ‒ | ‒ | ‒ | 151-200. | 151-200. | 201-240. | ||
QS University Rankings: by Subject Broad subject area: - Engineering and Technology | 401-450. | 295. | 273. | 211. | 224. | 243. | ||
- Chemical | n.a. | 301-350. | 301-350. | 301-350. | 301-350. | 301-350. | ||
- Civil & Structural | n.a. | 151-200. | 151-200. | 151-200. | 201-230. | 151-200. | ||
- Computer Science and Information Systems | 401-450. | 301-350. | 301-350. | 301-350. | 301-350. | 251-300. | ||
- Engineering - Electrical & Electronic | 451-500. | 251-300. | 301-350. | 251-300. | 251-300. | 201-250. | ||
- Engineering - Mechanical, Aeronautical & Manufacturing | 351-400. | 201-250. | 201-250. | 151-200. | 151-200. | 151-200. | ||
QS University Rankings: by Subject Broad subject area: - Natural Sciences | 451-500. | 451-500. | 451-500. | 401-450. | 401-450. | 377. | ||
- Chemistry | 351-400. | 351-400. | 351-400. | 351-400. | 351-400. | 351-400. | ||
- Environmental Sciences | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 501-520. | ||
- Materials Sciences | 351-400. | 351-400. | 351-400. | 301-350. | 301-350. | 351-400. | ||
- Mathematics | ‒ | 351-400. | 351-400. | 301-350. | 251-300. | 251-300. | ||
- Physics & Astronomy | 451-500. | 401-450. | 401-450. | 351-400. | 351-400. | 301-350. | ||
QS University Rankings: by Subject Broad subject area: - Social Sciences and Management | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 501-550. | ||
- Business and Management Studies | ‒ | ‒ | ‒ | 501-550. | 501-550. | 551-600. | ||
QS World University Rankings:Europe | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | 238. | ||
QS World University Rankings: Eastern Europe | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | 10. | ||
QS University Rankings: Emerging Europe and Central Asia (EECA) | 29. | 34. | 35. | 29. | n.a. | n.a. | ||
QS World University Rankings: Sustainability | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | 341-360. | 485. | ||
QS Graduate Employability Rankings | ‒ | 301-500. | n.a. | 301-500. | n.a. | n.a. | ||
R U R | Round University Ranking | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 863. | m.a. | |
S I R | SCImago Institutions Rankings (SIR) | 591. | 638. | 636. | 561. | m.a. | m.a. | |
T H E | Times Higher Education (THE) | 801-1000. | 1001+ | 1001+ | 1201+ | 1201-1500. | 1201-1500. | |
World University Rankings by Subject: - Physical Sciences | 601-800. | 601-800. | 601-800. | 801-1000. | 801-1000. | 801-1000. | ||
- Social Sciences | 501-600. | 401-500. | 501-600. | 601+ | 601-800. | 601-800. | ||
- Business and Economics | ‒ | ‒ | ‒ | 601+ | 801+ | 801+ | ||
- Engineering and Technology | 601-800. | 601-800. | 601-800. | 601-800. | 801-1000. | 601-800. | ||
- Computer Science | ‒ | ‒ | ‒ | 601-800. | 601-800. | 601-800. | ||
- Art & Humanities | ‒ | ‒ | ‒ | 501+ | 601+ | 601+ | ||
THE - Emerging Economies University Rankings (2017-ig BRICS & Emerging Economies) | 251-300. | 251-300. | 351-400. | 451-500. | n.a. | n.a. | ||
U M R | U-Multirank (UMR) | EREDMÉNY | EREDMÉNY | EREDMÉNY | EREDMÉNY | n.a. | n.a. | |
U R A P | University Ranking by Academic Performance (URAP) - World Ranking | 800. | 785. | 846. | 892. | 927. | m.a. | |
URAP Field Based Ranking | ||||||||
- Mathematical Sciences | 440. | 433. | 444. | 455. | 467. | m.a. | ||
- Physical Sciences | 545. | 546. | 558. | 576. | 558. | m.a. | ||
- Chemical Sciences | 456. | 496. | 616. | 655. | 680. | m.a. | ||
- Chemical Engineering | 485. | 487. | ‒ | 528. | 528. | m.a. | ||
- Information and Computing Sciences | 520. | 544. | 564. | 600. | 606. | m.a. | ||
- Engineering | 532. | 522. | 492. | 425. | 451. | m.a. | ||
- Technology | 653. | 675. | 697. | 736. | 709. | m.a. | ||
- Civil Engineering | 384. | 365. | 362. | 368. | 362. | m.a. | ||
- Materials Engineering | 457. | 448. | ‒ | 545. | 554. | m.a. | ||
- Mechanical Engineering | 452. | 437. | 447. | 498. | 480. | m.a. | ||
- Electrical & Electronics Engineering | 528. | 511. | 526. | 572. | 541. | m.a. | ||
- Industrial & Manufacturing Engineering | 143. | 157. | 161. | 129. | 198. | m.a | ||
U S | U.S. News & World Report's Best Global Universities Rankings | 894. | 944. | 1020. | 1091. | 1151. | m.a. | |
- Chemistry | 474. | 482. | 523. | 530. | 543. | m.a. | ||
- Engineering | 449. | 498. | 500. | 462. | 436. | m.a. | ||
- Physics | 552. | 525. | 560. | 583. | 594. | m.a. | ||
- Computer Science | ‒ | ‒ | 491. | 489. | 487. | m.a. | ||
- Electrical and Electronic Engineering | ‒ | ‒ | ‒ | 462. | 498. | m.a. | ||
Regional Rank: Europe | 367. | 379. | 402. | 423. | 434. | m.a. | ||
W | Webometrics Ranking of World Universities | n.a. | 585 | 638. | 669. | 676. | m.a. |
1. táblázat: A BME a legismertebb nemzetközi intézményi rangsorokban (2019- )
A hazai rangsorokról általában
HVG rangsor
- megjelenik: HVG Diploma különszámában (november)
- rangsor alapja: hallgatói és oktatósági kiválóságok száma, karokra bontva
A BME helye a hazai rangsorokban
intézményi rangsor | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
H V G | HVG Diploma | 7. | 6. | 4. | 3. | 2. | 2. | 3. | 2. |
- Hallgatók kiválósága | 2. | 3. | 3. | 2. | 1. | 3. | 3. | 2. | |
- Oktatók kiválósága | 18. | 11. | 10. | 7. | 3. | 5. | 5. | 4. | |
Természettudományi Kar (TTK) | 9. | 10. | 10. | 8. | 16. | 13. | 13. | 10. | |
-- Hallgatók kiválósága | 39. | 35. | 39. | 35. | 46. | 38. | 36. | 35. | |
-- Oktatók kiválósága | 1. | 2. | 2. | 2. | 2. | 2. | 2. | 2. | |
Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar (VBK) | 16. | 10. | 6. | 7. | 8. | 17. | 10. | 7. | |
-- Hallgatók kiválósága | 9. | 11. | 10. | 11. | 16. | 17. | 16. | 15. | |
-- Oktatók kiválósága | 52. | 26. | 21. | 25. | 24. | 32. | 20. | 17. | |
Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) | 15. | 8. | 9. | 9. | 11. | 13. | 9. | 9. | |
-- Hallgatók kiválósága | 2. | 2. | 5. | 2. | 6. | 5. | 6. | 6. | |
-- Oktatók kiválósága | 58. | 32. | 33. | 36. | 35. | 35. | 28. | 30. | |
Gépészmérnöki Kar (GPK) | 17. | 13. | 14. | 10. | 6. | 6. | 7. | 6. | |
-- Hallgatók kiválósága | 5. | 4. | 6. | 8. | 9. | 11. | 10. | 12. | |
-- Oktatók kiválósága | 59. | 38. | 38. | 31. | 26. | 20. | 21. | 18. | |
Építőmérnöki Kar (ÉMK) | 20. | 17. | 17. | 18. | 18. | 20. | 21. | 18. | |
-- Hallgatók kiválósága | 42. | 40. | 42. | 47. | 45. | 47. | 44. | 47. | |
-- Oktatók kiválósága | 27. | 11. | 11. | 6. | 7. | 7. | 9. | 8. | |
Építészmérnöki Kar (ÉPK) | 26. | 24. | 22. | 28. | 25. | 18. | 19. | 17. | |
-- Hallgatók kiválósága | 22. | 19. | 16. | 13. | 13. | 9. | 12. | 13. | |
-- Oktatók kiválósága | 70. | 57. | 51. | 69. | 59. | 43. | 38. | 39. | |
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK) | 28. | 25. | 45. | 34. | 36. | 33. | 33. | 33. | |
-- Hallgatók kiválósága | 12. | 13. | 17. | 11. | 15. | 10. | 15. | 14. | |
-- Oktatók kiválósága | 81. | 65. | 96. | 80. | 82. | 81. | 70. | 67. | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (KJK) | 70. | 72. | 64. | 67. | 59. | 54. | 48. | 42. | |
-- Hallgatók kiválósága | 30. | 33. | 37. | 39. | 29. | 35. | 45. | 42. | |
-- Oktatók kiválósága | 117. | 116. | 105. | 109. | 102. | 89. | 64. | 61. | |
- Gazdasági képzés (GTK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 3. | 4. | 6. | 9. | 5. | 4. | 3. | 7. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 5. | 11. | 11. | 10. | 13. | n.a. | n.a. | |
- Informatikai képzés (VIK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. | 2. | 2. | 2. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 3. | 3. | 3. | 2. | 4. | n.a. | n.a. | |
- Műszaki képzés (VBK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 2. | 2. | 2. | 3. | 2. | 3. | 3. | 2. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 8. | 6. | 6. | 6. | 10. | n.a. | n.a. | |
- Műszaki képzés (ÉMK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 6. | 6. | 7. | 6. | 7. | 7. | 6. | 8. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 2. | 2. | 2. | 2. | 3. | n.a. | n.a. | |
- Műszaki képzés (GPK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. | 1. | 1. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 9. | 9. | 10. | 7. | 7. | n.a. | n.a. | |
- Műszaki képzés (VIK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 3. | 3. | 3. | 4. | 4. | 4. | 4. | 4. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 3. | 3. | 4. | 5. | 4. | n.a. | n.a. | |
- Műszaki képzés (ÉPK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 4. | 4. | 4. | 2. | 3. | 1. | 2. | 2. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 14. | 11. | 14. | 13. | 11. | n.a. | n.a. | |
- Műszaki képzés (GTK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 9. | 12. | 11. | 8. | 8. | 12. | 14. | 14. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 9. | 16. | 13. | n.a. | 13. | n.a. | n.a. | |
- Műszaki képzés (KJK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 4. | 5. | 5. | 5. | 5. | 5. | 5. | 5. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 24. | 20. | 21. | 16. | 18. | n.a. | n.a. | |
- Műszaki képzés (TTK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | 6. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
- Természettudományi képzés (TTK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | 2. | 1. | 1. | 2. | 2. | 2. | 2. | 2. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | 3. | 4. | 4. | 2. | 4. | n.a. | n.a. | |
- Társadalomtudományi képzés (GTK) | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | |
-- Hallgatók kiválósága | n.a. | 2. | 3. | 3. | 4. | 3. | 4. | 4. | |
-- Oktatók kiválósága | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. |
2. táblázat: A BME a HVG Diploma, a Heti Válasz és a Figyelő intézményi rangsoraiban (2017- )
*A Heti Válasz 2018 augusztusában megszűnt.
*A Figyelő rangorát 2022-től nem adják ki.