Hírfolyam
MI-készségekkel egészíti ki egyes mesterszakjait a BME
2024. 12. 06.Az uniós finanszírozású projekt célja nem informatikus szakok gazdagítása mesterségesintelligencia-ismeretekkel.
A BME is részt vesz a Pan-European Network for Responsible Artificial Intelligence Multisector Masters (Panoraima) projektben, amelyet az Európai Unió Digital-Skills-5 felhívása finanszíroz. A projekt célja a mesterséges intelligencia szakmai alkalmazásainak beépítése nem informatikus mesterszakok tantervébe.
A Stichting Hogeschool Utrecht által vezetett konzorciumot 16 intézmény alkotja, köztük olyan egyetemek, mint a TU Dublin, a Nápolyi Federico II Egyetem, a Szófiai Egyetem, az Igor Sikorsky Kijevi Műegyetem, a Hamburgi Alkalmazott Tudományok Egyeteme és a Nyugat-Attikai Egyetem.
A projekt feladata az akadémiai kínálat összehangolása a piaci igényekkel, szoros együttműködésben a konzorcium ipari vállalataival.
Az idén zárult, az informatikai hallgatókra fókuszáló Human-Centred AI Master's (HCAIM) projekt sikerére építve a Panoraima célja, hogy a mesterséges intelligencia oktatását kiterjessze a hagyományos informatikai területen kívüli szakemberekre. A 2025 és 2029 között zajló oktatásfejlesztés BME-n a Villamosmérnöki és Informatikai Kar és a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar együttműködésében valósul meg.
A konzorcium négy kulcsfontosságú szakmai területet céloz meg:
Egészségügyi mérnökök
Mesterségesintelligencia-audit és megfelelőségi szakemberek
Kommunikációs szakemberek
Pénzügyi szakemberek
Ezen diszciplínákba integrálva a mesterséges intelligenciához kötődő kompetenciákat, a konzorcium arra törekszik, hogy a végzősöket felruházza a szükséges készségekkel ahhoz, hogy kiválóan teljesítsenek az egyre inkább MI-vezérelt környezetben. A BME terve, hogy a programok tartalmát mind nappali tagozatos mesterszakokon, mind moduláris, felnőttképzési formákban kínálja.
„A Panoraima projekt vissza nem térő lehetőséget kínál a BME számára, hogy mesterszakjainkat a legmagasabb etikai és jogi elvárásoknak megfelelően frissítsük" – mondta Héder Mihály, a Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője.
"A mesterséges intelligencia a nem informatikai felhasználók széles köre számára vált alapvető technológiává, így az előrehaladott MI-ismeretek kulcsfontosságúak a modern társadalomban. Azonban az MI egyben társadalmi erővé is vált, ami azt jelenti, hogy fejlődése nem csak az MI-szakembereken múlik, hanem egyenlő mértékben a nem informatikai felhasználókon is, akik segítenek alakítani jövőbeli alkalmazásait. Ez a projekt tökéletesen illeszkedik ehhez a kettős küldetéshez" – hangsúlyozta Antal Péter, a Mesterséges Intelligencia és Rendszertervezés Tanszék MI-csoportjának vezetője.
Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság