Hírfolyam
"A lányok nyelvén is szólni a fékrendszerekről" - ilyen volt a TTK TechDay
2024. 10. 02.A Műegyetem Támogatói és Baráti Kör egyesület (MTBK) pályaorientációs sorozatának első őszi előadásán több mint 100 középiskolás diák vett részt.
A fékezés fizikája és az elmélet gyakorlati alkalmazása volt az évadnyitó rendezvény témája. Härtlein Károly, a BME mesteroktatója kísérletekkel szemléltette a súrlódás fizikáját, majd Frank Péter, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. kutatás-fejlesztési igazgatója, az MTBK alelnöke tartott videókkal színesített előadást arról, hogyan működnek a modern fékrendszerek.
Több mint 100 diák jelent meg, többségük egyénileg, de voltak kisebb csoportok is. A regisztráció alapján összesen huszonöt középiskolából érkeztek. Nem véletlenül voltak ilyen sokan: sok helyen futottak az esemény hirdetései, és Lángné Lázi Márta, a BME Matematikai Intézetének címzetes egyetemi tanára is segítette a szervezést a középiskolai tanári címlistájával - mondta kérdésünkre Simonné Kádár Csenge, az egyesület titkára.
Az előadása után megkérdeztük Frank Pétert - aki épp szeptember elején kapta meg a magyarországi oktatás, képzés, felnőttoktatás és tudományos kutatás érdekében végzett kiemelkedő támogató tevékenységének elismeréseként a Kármán Tódor-díjat -, hogy miért fontos neki a pályaorientációban való részvétel.
"Évek óta részt veszek ilyen programokon, mert hiszek abban, hogy a mérnöki szakma érdekes, és az alkotás nagy örömöt okoz azoknak, akik művelik. Egyúttal nagy felelősség is, hiszen a mérnököknek komoly hatásuk van a világunk alakítására -mondta a Knorr-Bremse szakembere a bme.hu érdeklődésére.
Azon felvetésünkre, hogy a kamionok modern fékrendszerei mint téma tapasztalatai szerint a lányok figyelmét is felkelti-e, azt felelte, rájuk külön oda kell figyelni, mert "sajnos erős, mindannyiunkba beépített sztereotípiák nehezítik a műszaki pályán való kiteljesedésüket". Pedig egy középiskolások körében végzett, országos reprezentatív felmérés szerint bár a fiúknak jóval erősebb a STEM (science, technology, engineering, mathematics, azaz a „reál"-) tárgyakkal kapcsolatos önbizalmuk, a valóságban a lányoknak jobb a matekjegyük.
"A lányokat általában nagyon érdekli, hogyan segíthetnek az embertársaikon. Ha megmutatjuk nekik, hogy miként mentheti meg egy gyerek életét egy kamion fejlett fékrendszere vagy hogyan segíthetünk művégtagokkal mozgásukban korlátozott embereken, akkor szerintem az ő nyelvükön szólunk"
- magyarázta Frank Péter.
Hozzátette, a személyes jelenlét egy ilyen rendezvényen sokkal többet ad bármely videónál vagy közössségimédia-bejegyzésnél. Az előadás interaktív, az előadó rá tud hangolódni a hallgatóságra, gyorsíthat/lassíthat, ébren tarthatja a figyelmet. Egyúttal alakíthatja is a mondandóját a felvetődő kérdések mentén. A BME TechDay másik előnye, hogy a Műegyetem kampuszán zajlik, így az ide kerülő diákok később ismerősnek fogják érezni.
A következő, október 4-ei TechDay egész napos esemény lesz. „Gázos vagy elektromos? A hidrogén mindkettőt tudja! A Volánbusz megmutatja” - írják az egyik programpontról. A diákok találkozhatnak majd a Volánbusz Zrt. alternatív hajtású autóbuszaival: az országban egyedülálló, hidrogén-hibrid hajtású Toyotával, a földgázüzemű MAN Lion’s Cityvel, illetve a tisztán elektromos üzemű Mercedes-Benz e-Citaróval. Előadást tart Nyírő Tibor, a Volánbusz főmérnöke, Lakatos András egyetemi oktató, a buszok nagy rajongója és a Lindegáz Kft. képviselője.
KJ