Hírfolyam
A gyerekek digitális jóllétéről szóló konferenciát látott vendégül a BME
2025. 04. 08.
Oktatási innovációk is bemutatkoztak a rendezvényen.
A BME Balatonfüredi Tudáscentrumában tartották meg immár második alkalommal az Alfáktól Omegáig - Gyermeknevelésről közérthetően című konferenciát és családi napot. A rendezvényen ott volt Bihari Péter, a Műegyetem oktatási rektorhelyettese is.
A szervező, a digitális technológia iskolai terjesztésével és a digitális oktatás szereplőinek támogatásával foglalkozó EduTech Hungary célja a rendezvénnyel segíteni a szülőknek és a szakembereknek eligazodni az alfa generációt érintő nevelési kérdésekben, elsősorban a gyermekek digitális jólléte és az online/offline egyensúly, a tudatos nevelés kérdésében - derül ki a cég közleményéből.

A konferencián Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár ismertette Belügyminisztérium anonim felmérésének eredményét, mely szerint az iskolákban tavaly bevezetett mobiltelefon-korlátozás fenntartását az igazgatók 89 százaléka támogatja és mindössze 10 százaléka ellenzi. Egy mediált fókuszcsoportos értekezés során iskolaigazgatók, pedagógusok, szülők, szakemberek mondták el, hogy a kezdeti félelmek nagy része alaptalannak bizonyult. Egyebek mellett kiemelték a társas kapcsolatok fejlődését és az online bullying csökkenését.
Úgy látták ugyanakkor, hogy fontos erősíteni az iskola, a szülő és a gyermek közötti együttműködést ezen a területen, továbbá fejleszteni a digitális tudatosságot és törekedni a tudatosan használt, digitális eszközökkel támogatott oktatási gyakorlatokra (elsősorban az iskolai laptopokkal, megfelelő eszköz, internet-hozzáférés, szakemberek és módszertan biztosításával).

A zsűri tagjai és Rétfalvi Flóra, az EduTech Hungary vezérigazgatója
A rendezvényen bemutattak néhány oktatási innovációt - ötletet, terméket, jó gyakorlatot -, amelyeket szakmai zsűri értékelt. Tagja volt Bihari Péter, Maruzsa Zoltán, Kutni Mátyás, a Nemzeti Innovációs Ügynökség edukációs igazgatója, Sipos Imre, az Oktatási Hivatal tartalomfejlesztési és tankönyvkiadási elnökhelyettese, Péterffy Balázs, a Klebelsberg Központ szakmai elnökhelyettese és Somogyi Ákos, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság gyermekvédelmi főosztályvezetője.
A bemutatott projektek között volt a testnevelés oktatásához digitális tananyagokat kínáló Okostesi.hu platform (Vass Zoltán); a LevelUp Bt. gamifikált tanulási értékelési rendszere (Fekete Zsombor), amely a diákok motivációjának növelését célozza; a Vígvári Rendszerház Kft. környezettudatos technológiai megoldást nyújtó, kartonpapír-alapú robotikai oktatási projektje (Vígvári György); a Világszárnya Magyar Népmesemondó Szövetség élőszavas mesemondást támogató kezdeményezése (Pintér Zsolt); valamint az Együtt a Tudományért Egyesület interaktív tudományos workshopjai (Papp Benjamin Tamás), amelyek játékosan mutatják be a természettudományokat.

A digitális eszközhasználat nem csupán technológiai vagy oktatási, hanem egyre inkább közegészségügyi, mentálhigiénés kérdéssé is válik.
Az alfa generáció jelentős részét érinti ugyanis az online térrel való kiegyensúlyozatlan kapcsolat, ami a magányosság, a rejtett függőségek és a pszichés terhek növekedésében is tetten érhető.
Ezekről egy hamarosan megjelenő nagymintás ifjúságkutatás szolgáltat majd információt - hangzott el Nagy-Vargha Zsófia ifjúságért felelős helyettes államtitkár előadásában.
Az alfa generáció digitális jólléte csak valamennyi érdekelt fél összefogásával, az edukáció, a digitális tudatosítás széles körben elérhetővé tételével valósulhat meg. Ezt emelte ki az EduTech Hungary által működtetett EdTech Koalíció digitális gyermekjólléti munkacsoportjának készülő háttéranyagát és javaslatcsomagját bemutatva Timár Borbála, digitális gyermekvédelmi szakértő.
Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság