Hírfolyam
Megnyílt a Vissza a Tudományba! program idei pályázati fordulója
2025. 02. 07.
A kisgyermekeseknek kiírt ösztöndíj a korábbinál szélesebb körben érhető el. Két nyertest kérdeztünk arról, mi szól a pályázás mellett.
A Rektori Kabinet ösztöndíjpályázatot ír ki publikációk készítésének támogatására a BME kisgyermekes oktatóinak tudományos és alkotói előmenetelét segítendő. A "Vissza a Tudományba!" program ösztöndíjának összege támogatottanként összesen bruttó 1 millió 320 ezer, vagyis az egyéves időszak alatt havonta 110 ezer forint.
Pályázhat minden teljes munkaidős oktatói munkakörben foglalkoztatott, DLA vagy PhD tudományos fokozattal rendelkező, a támogatási időszak kezdetekor 10 év alatti kisgyermeket gondozó közalkalmazott, aki teljes pályája során bármikor legalább 168 napnyi időszakot gyermekgondozással összefüggő távolléten, szülési szabadságon vagy fizetés nélküli szabadságon töltött, vagy jelenleg ilyen státusban van – írja a felhívás. (Fontos változás, hogy a legkisebb gyermek életkori határa 10 évre emelkedett.)
A támogatott havonta összefoglalót ad arról, hogy milyen feladatot végzett el az adott hónapban és ez hogyan viszonyul a munkatervben vállaltakhoz képest. Az 5. hónap végéig egy, a támogatási időszak végéig összesen két tudományos publikáció benyújtása szükséges, melyek közül legalább az egyiket a szakterületen magas színvonalúnak számító (Q1/Q2 szintű) folyóirat bírálatra befogadta.
Építészek esetén a követelmények: legalább egy, a tárgyévben megvalósuló építészeti alkotás, vagy térinstalláció (kiállítás, belsőépítészeti alkotás), vagy indulás legalább két (hazai vagy nemzetközi) nyílt tervpályázaton, vagy legalább két, nyomtatott folyóirathoz vagy könyvhöz benyújtott publikáció.
A támogatottak tevékenységét a BME által kijelölt mentor segíti.
A pályázat benyújtásának határideje március 17., eredményhirdetés április 29-ig várható. A támogatási időszak legkorábbi kezdete május 1. A korábbi ciklusokban már támogatott pályázók is újra nyerhetnek támogatást, ha a vállalásaikat maradéktalanul teljesítették.
Oláh Julianna, a VBK Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszékének docense még az első körben, 2021-ben pályázott, és minden szempontból megtalálta a számítását. „Részben természetesen anyagi megfontolásból pályáztam, de legalább annyira fontos volt számomra a mentor szerepe. A gyerekeim születése után nehezen illeszkedtem vissza az egyetemi szervezetbe, nagy szükségem volt a rendszeres tanácsokra. László Krisztina egyetemi tanár volt a mentorom,
pontosan azt kaptam tőle, amire vágytam: segített azt érezni, hogy az egyetemhez, a karhoz tartozom, nőtt a motivációm.
Eközben szakmai szempontból is jól jött a nyomás, hogy havonta beszámolót kell készíteni, nem szabad kiengedni” – emlékezett vissza Oláh Julianna.

Egy év elteltével már őt kérték fel a mentorságra. „Szívesen vállaltam, mert kiváló kezdeményezésnek tartom ezt a programot. Szerintem nem is csak a kisgyermekes nők, hanem általában a fiatal kutatók segítésére nagy szükség van valaki olyan részéről, aki nem főnök vagy közvetlen kolléga, mégis van több-kevesebb rálátása a helyzetre. Remek megoldás, hogy a mentorok havonta egyszer találkoznak, így kialakulnak kapcsolatok más karokkal, és kölcsönösen segítjük egymást, aminek a mentorálttal épülő kapcsolatra is hatása van” – tette hozzá.
Fischer Márta, a GTK Idegen Nyelvi Központjának igazgatója már kétszer pályázott sikeresen. „Nagyszerű, hogy van ilyen ösztöndíj, és nemcsak az anyagi vonzata miatt, bár nyilván az is motiváló tényező.
A határidők rákényszerítik az embert, hogy a kutatómunkában is vigye véghez, amit eltervezett, muszáj fókuszálni, ami egyébként nem mindig könnyű.
A Q1-es, Q2-es folyóiratokban való publikálás nagyon komoly feladat. Kétszer is pályáztam, és az első körben írt tanulmányomat nemrég küldte vissza átdolgozásra a The Interpreter and Translator Trainer folyóirat. A munka ezen szakaszából is rengeteget tanulok. Mindebből jól látszik, hogy az ösztöndíj ugyan egy évre szól, de a megjelenés nem feltétlenül zárul le ennyi idő alatt, ezt érdemes figyelembe venni a tervezéskor” – jegyezte meg Fischer Márta.

A kutatása témája a szakfordítás, a tudástranszfer során hozott terminológiai döntések, illetve az angol nyelvű fogalmi gondolkodás átültetése, így az eredmények számos tudományterület számára relevánsak lehetnek. „A második körben vállalt tanulmányomat a félév végén a Terminology című folyóiratba tervezem benyújtani, így most két tanulmányon egyidejűleg dolgozom.”
További információk a BME Tehetségsegítő Tanács oldalán vagy ezen az email-címen érhetők el
gp