Hírfolyam
Kínai vendégprofesszor érkezett egy évre a GTK-ra
2025. 02. 05.
A Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszéken kutatja majd többek között a megújuló energia fejlesztésére irányuló európai szakpolitikákat.
A BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Karára érkezett Csen Hsziao-po professzor, a Dongbei Pénzügyi és Gazdaságtudományi Egyetem (DUFE) oktatója, hogy egy kínai kutatói ösztöndíjjal egy évet töltsön el a Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszéken vendégprofesszorként. A kar honlapja készített vele interjút.
A kérdésre, hogy mi keltette fel az érdeklődését, Csen Hsziao-po azt mondta, az egyeteme nemzetközi irodájának igazgatójától hallott a BME-ről, és mivel az alapszakos tanulmányaitól a PhD-fokozatig építőmérnöki területen tevékenykedett, majd tíz évet töltött el a gazdasági menedzsmentben, nagyon ismerős volt neki a kombináció: természettudományi és műszaki profilú egyetemen erős gazdasági és menedzsmenthátterű kar.
"Ilyen helyre akartam menni."
Emellett meghatározó tényező volt a tanszék szakmai irányvonala is. "Elsősorban a városi fenntartható építés, a fenntartható építési beruházások, az építési folyamat fenntartható fejlesztése, a megépített környezet fenntartható felújítása és az új energiapolitika területén végzek kutatásokat. [...] Ittlétem alatt elsősorban az építőipari vállalkozások digitális átalakulására és annak a zöld innovációra gyakorolt hatására, valamint az európai új energiapolitikák kutatására szeretnék összpontosítani" – tette hozzá.
Saját 20 fős otthoni kutatócsoportjáról elmondta, hogy egyebek mellett foglalkozik tengeri szélenergia-menedzsmentpolitikával, vállalati digitális átalakulással és innovációval, az orvosi épületekben történő épületinformációs modellezés alkalmazásával, a mélyalapozás-automatizálási monitoringgal és korai figyelmeztető rendszerrel, valamint a blokklánc-technológia átvételének döntéshozatali rendszerével. Ő maga pedig szeretne olyan kérdéseket kutatni, mint hogy Európa hogyan segíti elő a megújuló energia fejlesztését a szakpolitikák alakításával, és hogyan mozdítja elő a fenntartható gazdasági és társadalmi fejlődést.
Beszélt arról is, hogy az esettanulmány-alapú oktatást tarja hatékony módszernek: "A kurzusok során fontos, hogy ipari esetek bemutatásával tanítsunk, az ipar élvonalára összpontosítva. Úgy vélem, ez különösen fontos a hallgatók számára az ipar jobb megértése és az ismeretek hatékonyabb elsajátítása szempontjából." A kutatás és az oktatás ötvözését firtató kérdésre egy kínai mondást idézett:
„A gyakorlat hozza meg az igazi tudást”.
A gyakorlat szerinte itt azt jelenti, hogy a kutatásoknak a valós társadalmi folyamatokra kell irányulniuk, hogy a feltárt problémákon keresztül taníthassuk a diákokat.
Kutatási tapasztalataiból két meglátást osztott meg. Az első az interdiszciplináris együttműködés fontossága, például a műszaki tudományágak és a gazdasági menedzsment között. A második a mesterséges intelligencia módszereinek különböző tudományágakkal való integrálása.
A professzor elárulta, hogy míg az Egyesült Államokban sok éveig élt, Magyarországon, sőt Európában most jár először. (LinkedIn-profilja szerint a marylandi Johns Hopkins Universityn és az idianai Purdue Universityn is tanult.) Örül, hogy itt jó a közlekedés és minden létesítmény nagyon "külföldibarát", ezáltal könnyű gyorsan alkalmazkodni. Személyes filozófiáját így foglalta össze: "A fejlődéshez önmagunk megváltoztatására, az érettséghez mások megértésére, a sikerhez pedig kitartásra van szükség."
Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság