Hírfolyam
Nukleáris energia és gamifikáció: két BME-s projekt nyert az EELISA-pályázaton
2024. 12. 13.A TTK oktatói spanyol, román, ukrán és török partneregyetemekkel közösen dolgoznak majd.
Kihirdették az EELISA európai egyetemi szövetség 4. Joint Call pályázatának eredményét: a beadott 20-ból 13 projekt nyert finanszírozást, köztük kettő van, amelyben a BME is partner.
Nukleáris hackathon
Az ötnapos "Sustainable Energy in Ukraine" hackathonon a madridi Universidad Politécnica, a bukaresti Universitatea Politehnica és három ukrajnai felsőoktatási intézmény lesz a Műegyetem partnere. Az ukrajnai háború miatt nehéz helyzetbe került helyi nukleáris energetikai képzésben érintett hallgatóknak lesz hivatott segíteni a kurzus,
olyan témákkal a fókuszban, mint a sugárvédelem, az orvosi fizika és a fejlett nukleáris technológiák, például a kismoduláris reaktorok.
„A több mint 20 éve működő, a BME által is alapított European Nuclear Education Network (ENEN) berkeiben született meg az ötlet, a szervezetnek ugyanis van ukrajnai oktatási projektje, és két vezetője, Javier Elorza elnök és Gabriel Pavel igazgató, EELISA-tag egyetemen dolgozik” – mondta a bme.hu-nak Pesznyák Csilla, a Nukleáris Technika Tanszék docense. A programot most dolgozzák ki, a tervek szerint a bukaresti egyetemen tartják a jelenléti oktatást, de online is követhető lesz, mert a 10 ezer euró finanszírozás 30 fő utaztatására lehet csak elég – tette hozzá Pesznyák Csilla.
Interdiszciplináris versenyek
A Gamified Education for Next International University Students (GENIUS) elnevezésű projekt abból indul ki, hogy a mérnöki szakmák többsége a matematika, a fizika és más természettudományok ismeretén alapul, ezért kell ezeket elsajátítását javítani. A partnerek között ez esetben is ott van az említett spanyol és román egyetem, negyedikként pedig a török Istanbul Teknik Üniversitesi csatlakozik. (Bővebben (angolul) itt.)
„Az egyetemenként kiválasztott 20-20 hallgató számára rendezett interdiszciplináris versenyek, melyek a diákokat különböző tanulási tevékenységekbe vonják be, segítenek a matematika és a fizika mélyebb megértésében. Az alapképzés második vagy harmadik évében tanuló diákok változatos módszertannal – például kihívásalapú tanulás (challenge based learning, CBL), játékosítás (gamification), IKT-eszközök – sajátítanak el ismereteket el a STEM területekről” – írta érdeklődésünkre Szilágyi Brigitta, az Algebra és Geometria Tanszék docense. Megjegyezte, a projektben részt vevő egyetemek korábban már sikeresen együttműködtek a Workshops on Multidisciplinary Education Student Needs EELISA-projektben.
Az EELISA igazgatótanácsa november végén nyilatkozatot adott ki, amelyben az Európa elöregedő népessége és a globális politika által támasztott kihívásokat hangsúlyozza, valamint azt, hogy nagy szükség van a kreatív megoldások kidolgozására képes innovátorok új generációjának támogatására. A szövetség célja, hogy a kihívásalapú tanuláson keresztül átalakítsa az oktatást, a tudományágak közötti együttműködés fokozásával előmozdítva Európa zöld és digitális átállását is. |
Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság