Hírfolyam
„A legnagyobb érték ma az önismeret”
2024. 11. 14.Steigervald Krisztián tartott előadást a BME-n a generációs különbségekről. Nagy volt az érdeklődés, hiszen a többnyire X-es oktatók mindannyian kíváncsiak, hogyan lehet a Z-s hallgatók figyelmét megragadni és hosszú távon fenntartani.
A különböző generációk évezredek óta nehezen értik meg egymást, a „bezzeg az én időmben” vagy a „mit tudnak ezek a vén hülyék” mondatokat bizonyosan mind hallottuk már, sőt életünk bizonyos szakaszában talán el is hangzott a szánkból. Steigervald Krisztián tréner, mentor, genrációkutató könyvei (a Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? és a Generációk harca a figyelemért) amellett, hogy szórakoztatók, remek magyarázatokkal szolgálnak e nézeteltérések hátterére, illetve javaslatokkal a szakadék csökkentésére.
„Amibe az ember beleszületik, az lesz számára az origó” – hangsúlyozta előadásában Steigervald Krisztián. Az egyetemi éveiket töltő Z vagy a hamarosan érkező Alfa generáció valósága a digitália, melynek színes-szagosságával, hipergyorsaságával és dopamintermelő élményvilágával nehéz oktatóként versenyezni, főleg olyan eszközökkel, amelyek korábban ugyan jól működtek, de már nem érik el a kívánt célt. Ezért is volt a generációkutató egyik legfontosabb üzenete, hogy
„Ne az embert törd be a rendszerbe, a rendszert változtasd az emberhez!”
Az előadásból megtudhattuk azt is, hogy a felnőttkor, amit hivatalosan 18 éves kortól számítunk, valójában 27 évesen kezdődik, az átmeneti időszakot pedig utóserdülőkornak hívjuk. A felnőtté válás tehát 8-10 évvel kitolódott, így az egyetemre többnyire még az átalakulás elején járó fiatalok érkeznek, akiknek a figyelme és türelme az interneten elérhető gyorsan változó, rövid tartalmakhoz adaptálódott. Hatalmas kihívás ez az egyetemi oktatóknak, hiszen a tananyag, az elsajátítandó tudás az évek során nemhogy csökkent, de számos területen bővült, és egy részét még a hosszan tartó figyelmet igénylő, frontális előadás formájában oktatják.
Steigervald Krisztián szerint a megoldás a tudásátadás eszközeinek, módszereinek a jelenkor követelményeihez való igazítása és az önismeret elsajátítása. Ez utóbbi és az úgynevezett humán szkillek erősítése azért is nagyon fontos, mert a mai fiatalok „megértésben és kapcsolódásban gondolkodnak”. A kutató az előadást egy homloklebeny-terápiás gyakorlattal zárta, amely a hallgatók beszámolói alapján jelentősen segíti a koncentrációt.
A Műegyetem évszázados múltra tekint vissza, de fontosnak tartja, hogy folyamatosan haladjon a korral és naprakész tudást adjon át hatékony módszertan és eszközök segítségével. Ezért is nyitott minden olyan megoldásra, amely segíti az oktatóit e cél megvalósításában.
KK
Útmutató a Z generációhozAz egyetem a napokban szervezett egy felkészítőt azoknak az oktatóknak és hallgatóknak, akik aktívan közreműködnek majd a november 29-ei Nyílt napon: a Z generáció pályaorientációját majdnem 10 éve segítő Konnekt Egyesület két vezetője, Stumpf Kata és Pap Henrik adott tanácsokat a középiskolásokkal való hatékony kapcsolatteremtéshez. Az eseményen elhangzott, hogy Z a leginkább megbélyegzett generáció, a tagjairól többnyire naphosszat tiktokozó gyerekekként beszélnek, holott 57 százalékuk már dolgozik, sokuknak gyereke van, de a fiatalabbakkal kapcsolatban is sok a tévhit: a felmérések szerint például igenis fontosak nekik a személyes kapcsolatok és érdeklődnek a világ iránt. A Konnekt pályaorientációs kutatásából kiderült, hogy miközben egyre fontosabb nekik az önismeret és az, hogy a saját életükről ők maguk hozhassanak döntéseket, a felvételi körüli időszak sokuknak nagy frusztráció a fajsúlyos döntési helyzetek miatt, az egyetemet pedig nagy váltásként élik meg – érdemes ezzel empatizálni, tanácsot adni, támogatni. Szóba kerültek a BME gólyakérdőívének eredményei, miszerint az egyetemhez társított legfontosabb pozitív fogalmak a tudás, minőség, innovativitás, közösség, patinásság, míg a másik oldalon a fárasztó, stresszes, nehéz jelzők tűnnek fel. Akik a Műegyetemre jönnek, azokat pedig leginkább az oktatás színvonala, valamint a szakmai kapcsolatok és a jól fizető munka reménye vonzza. gp |