Hírfolyam
Felvételi után, felvételi előtt: középiskolai tanárok hallhatták a sikerreceptet a BME-n
2024. 10. 03.Emelt szintű érettségik, nyelvtudás és digitális kompetenciák – ilyen egyszerű.
Immár hagyomány, hogy a BME tanári tájékoztatót tart a leendő felvételizőket tanító középiskolai tanároknak, ezzel segítve a pedagógusok felkészülését az egyetemi felvételik jelentősen átalakult rendszerére. A 2024-ben megújult pontszámítási rendszerről és a BME képzéseiről részletes tájékoztatást ad a BME Felvételi Kalauz 2025 kiadványa, melyet szeptember elején adott ki az intézmény.
Bihari Péter oktatási rektorhelyettes elmondta, hogy a pontszámítás új keretei között a BME hogyan ismeri el a többletteljesítményt – amely lehet nyelvtudás, digitális kompetencia, versenyeredmény, emelt szintű érettségi, sporteredmény, sőt szakképesítés és munkatapasztalat is. A felvételi pontok a pontszámító kalkulátor segítségével is kiszámolhatók a felvi.bme.hu oldalon.
Szólt arról is, hogy a legtöbb felvételiző az emelt érettségiért és a nyelvtudásért kapható pontokkal megszerezte a lehetséges legtöbb intézményi pontot, de a középszintű érettségi kétharmados átszámítási szabályát így sem tudta teljesen kompenzálni a rendszer. Az egyetem javaslata a felvételizőknek mindenesetre egyértelmű – emelt érettségi két tantárgyból, valamint nyelvtudás és digitális kompetenciák.
A rektorhelyettes elárult egy érdekes statisztikát: a tapasztalatok szerint azok tanulnak jobban a BME-n, akik az érettségi plusz tanulmányi eredmények pontszámítást választják az érettségi pontok duplázása helyett, „rájuk ugyanis inkább jellemző, hogy folyamatosan képesek jól teljesíteni”, hisz az egyenletesen jó teljesítményhez már hozzászoktak a középiskolában.
A változások nagyságát illusztrálja tulajdonképpen az is, hogy míg korábban évente 3-4 jogorvoslatot igénylő bejelentést kellett kezelni a Műegyetemen, az idén már 70-et - osztotta meg az adatot Bihari Péter oktatási rektorhelyettes a BME őszi tanári fórumának vendégeivel. Hozzátette: a BME a Központi Tanulmányi Hivatal szervezetében hozott létre új csoportot a felvételi feladatok kezelésére és ügyfélszolgálat is segíti a felvételizők tájékoztatását (erről itt olvashatók további információk). A 2024-es felvételi eljárás során érkezett leggyakoribb kérdéseket és a válaszokat itt gyűjtötték össze a BME munkatársai.
Bihari Péter előadása itt érhető el.
Bokor Balázs, a Gépészmérnöki Kar adjunktusa az egyetemet mutatta be és a tehetséggondozásról tartott előadást. Megemlítette a TDK-résztvevők mentorálását, a kiválósági ösztöndíjprogramokat, valamint azt is, hogy a Felsőoktatási Innovációmenedzsment és Együttműködési Központ az ipar és a BME közötti kapcsolat ápolásával milyen lehetőségeket teremt a hallgatóknak. A GPK oktatója kiemelte, hogy a BME-n végzettek elhelyezkedési lehetőségei rendkívül jók és átlag feletti jövedelmet érnek el már pályakezdőként is (erről itt olvashatók adatok).
Beszélt a BME US3-programról, teljes nevén a University Spinoff Startup Stúdióról, amely az ötletvalidálástól az üzleti koncepción át egészen a pályázati tanácsadásig segíti a startupindításba vágó innovatív hallgatókat. A tanszéki kutatásokba bekapcsolódó hallgatók eredményei akár az egyetem saját folyóirataiban is megjelentethetők, a külföldi tapasztalatszerzésre pedig ott van – többek között – az EELISA egyetemi szövetség, amelynek köszönhetően 9 másik, vezető európai egyetemen tanulhatnak a műegyetemi diákok. Az első magyar hallgatóval, aki EELISA diplomamellékletet szerzett, itt olvasható interjú.
Bokor Balázs előadása itt érhető el.
Ezt a gondolatot fűzte tovább Bánfiné Klekner Bíbor, a Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatósága munkatársa. Elmondta, hogy az Erasmus+ keretében a BME-nek 373 uniós és 13 EU-n kívüli intézménnyel van kapcsolata, összesen 910 tudományterületen. De megjegyezte, vannak más mobilitási lehetőségek is, így a CEEPUS ösztöndíjprogram, a Pan-European Seal vagy az Athens.
A hallgatói versenycsapatok közül bemutatkozott még a BME Motorsport csapata is, az előadások után pedig a Műegyetem vendégül látta a résztvevőket egy ebédre. A bme.hu az alkalmat megragadva elsősorban arról kérdezte a tanárokat, hogy milyennek érzékelik az intézmény imázsát a diákjaik körében.
Bánfiné Klekner Bíbor előadása itt érhető el.
A résztvevő pedagógusok részéről elhangzott, hogy a műszaki érdeklődésű végzősök egy része tart attól, hogy nagyon nehéz elvégezni a Műegyetemet. Bihari Péter és munkatársai válaszukban kifejtették, hogy a BME számos új módszertannal segíti az elsőéves hallgatókat abban, hogy sikeres legyen a műegyetemi pályafutásuk. Így mentordiákok támogatják az elsőéveseket és matematikából, fizikából több olyan kurzust is meghirdet az egyetem, melyek célja, hogy a különböző felkészültségű hallgatók tudása azonos szintű legyen.
Abban is egyetértettek a pedagógusok, hogy egy ilyen tájékoztató az új pontszámításról szóló információkkal nagyon hasznos a diákjaikat a választásban segíteni próbáló tanároknak, mert, mint elhangzott: „beletelik némi időbe, míg mindenki megtanulja a rendszert, és jó, ha hallunk egy világos tájékoztatót az egyedi különbségekről.”
A Műegyetem további, hasonló eseményekkel segíti a középiskolai tanárok és a felvételire készülő végzősök tájékozódását. A felvi.bme.hu honlapon és a november 29-ei BME Nyílt Napon ad tájékoztatást a képzésekről és felvételi lehetőségekről.
A BME oktatói és diákjai rendszeresen tartanak előadásokat a középiskolák pályaorientációs napjain és várják a diákcsoportokat a Műegyetemre is. Az ezzel kapcsolatos jelentkezéseket a kommunikacio@bme.hu email-címen várja az intézmény.
A felvételizőknek ajánlott linkek:
Megjelent a BME 2025-ös felvételi kalauza | BME felvételi portál
Felvételi pontszámító form | BME felvételi portál
Szakkereső | BME felvételi portál
Változatos ösztöndíjakkal várja a BME már az elsőéveseket is | BME felvételi portál
EELISA: „Hatalmas élmény, rengeteg tapasztalatot és barátot lehet szerezni” | BME felvételi portál
Műegyetemi diplomával karrierstart lendületből | BME felvételi portál
Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság