Hírfolyam
A műegyetemi mesterségesintelligencia-kutatásokkal és az ipari gyakorlattal is ismerkedtek a nemzetközi verseny résztvevői
2024. 07. 23.Generatív tervezés, pingpongozó robot és önvezető autó is szerepelt a programban.
A Fudan Egyetem idén Budapesten rendezte meg a Youth Innovation Competition on Global Governance (YICGG) nevű nemzetközi versenyét, melynek hetven résztvevője 30 országból érkezett a fővárosba. A diákok a BME „AI governance” kezdeményezéseivel, az egyetemi ,mesterséges intelligencia ökoszisztémával, valamint a kapcsolódó egyetemi kutatásokkal és projektekkel is megismerkedtek.
Az ENSZ Fejlesztési Programja által is támogatott YICGG a világ minden tájáról érkező kiemelkedő képességű embereket hoz össze, hogy innovatív megoldásokat keressenek sürgető globális problémákra. Az idei téma: „Globális mesterséges intelligencia alapú kormányzás: A felelősség, a kihívás és az együttműködés új korszaka”.
A résztvevők a versengés mellett eltöltöttek egy jó fél munkanapot a Műegyetemen, több tanszék kutatási tevékenységébe is bepillantva. Reggel Levendovszky János kutatási és innovációs rektorhelyettes köszöntötte őket egy BME-t bemutató előadással a K épület dísztermében, ezután megnézték a Látogatóközpontot, majd egy laborlátogatással egybekötött körutat tettek az a kampusz különböző részein.
Meglátogatták a VIK Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékét, ahol a mesterséges intelligenciával és az ipar 4.0-val kapcsolatos kutatásokról hallottak előadásokat, valamint megismerkedtek egy fejlesztés alatt álló pingpongozó robottal és a mögötte álló technológiával.
A Közlekedésmérnöki Kar Gépjárműtechnológia Tanszékén az additív gyártásban alkalmazott generatív tervezéssel ismerkedtek, járművek laboratóriumi tesztelését követhették és egy önvezető jármű környezetérzékelését. Itt egyúttal a valós idejű digitális ikermodellek koncepcióját mutatták be a hallgatóknak, akik nagy érdeklődést mutattak az előadások iránt és sokat kérdeztek a jelenlévő BME-s munkatársaktól.
Egyikük a látogatást övező kiemelt figyelmet magyarázva megjegyezte: „Ami leginkább tetszik, hogy minden kutatásnál látszik valamilyen kapcsolódás az ipari szférához” – mondta a többiek helyeslése közepette. A Nigériában született, a csungkingi South West Universityn ösztöndíjas – egyébként közgazdaságtant tanuló, de magát műszaki érdeklődésűnek mondó – Wilson egyenesen azt mondta, sokkal gyakorlatiasabbnak tűnik az itteni hozzáállás, mint amit Kínában tapasztalt.
Még lelkesebbek voltak azok, akik a saját területükről hallottak új dolgokat. "Ez fantasztikus, a szakértők előadásai hihetetlenül informatívak. Láthattunk izgalmas technológiákat, mint például a 3D lézereket. Ez a program rendkívül hasznos a tanulmányaink és jövőbeli karrierünk szempontjából, mivel a technológia az élet minden területére behatol. Sokunknak technológiai-tudományos háttere van, ez a program tökéletesen illeszkedik az érdeklődésünkhöz" – mondta egy vietnámi résztvevő.
„Amikor a munkád olyan, mint egy hobbi, akkor nagyon élvezed"Bognár Bertalan, a Közlekedésmérnöki Kar Gépjármű-technológia Tanszékének munkatársa interjút készített Veronica Rebreanuval, a verseny zsűritagjával. "Nagyon örülök, hogy itt lehetek a BME-n, ahol annyi szenvedélyt és elhivatottságot látok. Az egyetem programjai a 18. századtól napjainkig tartó technológiai fejlődésről tanúskodnak. Jogászként lenyűgöző megérteni a technológiai fejlesztéseket és azt, hogy ezek hogyan épülnek be a gyakorlati alkalmazásokba” – mondta a kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetem és a Zágrábi Egyetem tanára. Veronica Rebreanu jogász, mielőtt az akadémiai pályára lépett volna, bíróként is dolgozott. A jog és a szabályozás terén szerzett tapasztalatainak perspektívájából foglalkozik a technológiai fejlődés etikai és társadalmi vonatkozásaival. „A jövő generációinak oktatása a szenvedélyem, az ehhez hasonló versenyeken folyamatosan tanulok” – mondta magáról. Úgy vélte, a BME kampusza mesterien ötvözi a történelmi örökséget a legmodernebb technológiával. „Lenyűgöző látni, hogy a képzelet és a technológia hogyan feszegeti a határokat, bizonyítva, hogy minden, amit elképzeltek, végül valósággá válhat. Az itt dolgozók elhivatottsága és szenvedélye nyilvánvaló. Számukra ez egy hobbi, és amikor a munkád olyan, mint egy hobbi, akkor nagyon élvezed. Ez a szenvedély fertőző és ösztönzi az innovációt” – tette hozzá. A 29 országból származó diákok kulturális különbségeit tartja a verseny egyik nagy értékének, mert gazdag és sokoldalú eszmecserét tesz lehetővé. „A különböző oktatási módszerek - legyenek azok merevek vagy rugalmasak - formálják a diákok gondolkodását és innovációs képességeit. Ez a kulturális diskurzus nélkülözhetetlen a globális együttműködéshez és fejlődéshez. A különböző rendszerek megismerése megtörheti a mintákat és ösztönözheti az innovációt” – magyarázta. |
Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság