Hírfolyam
Egy jól sikerült nyári táborral meggyőzhetők a középiskolások
2024. 07. 22.Külföldön tanuló diákokat is vonzott a Műegyetemre a BME építésztábora.
„Ez a találkozó nagyon jó volt arra, hogy megerősítsen abban: én ezt szeretném, engem ez érdekel” – így hangzott az egyik első mondat, amikor megkérdeztük az élményeikről a BME Építész leszek nyári táborának néhány résztvevőjét. A bentlakásos tábort július közepén rendezte meg az egyetem Építészmérnöki Kara, vagyis úgy alakult, hogy a középiskolások épp a legnagyobb melegben látogattak Molt-tornyot, építészirodát, különleges budapesti épületeket – az általunk megkérdezettek mégis azt mondták, annál is jobban sikerült ez a három nap, mint ahogy várták.
Egy sokszínű hatfős csoporttal ültünk le pár perc erejéig beszélgetni: a 12. kerületi Osztrák Gimnáziumba járó Somogyi Zsolt, a budafoki Budai Nagy Antal Gimnáziumban tanuló Perger Bálint, valamint az egyaránt lauderes Trencsényi Márk és Újfalusi Dávid mellett Trenkner Philip Németországból, Benkó Viktor pedig egyenesen Kaliforniából érkezett a Műegyetemre. (Ők külföldön születtek, de mindketten fontolgatják, hogy Magyarországon tanulnának tovább.)
„Nekem nagyon hasznos és érdekes volt, ha lesz jövőre is, akkor mindenkinek ajánlom, aki valamennyire is gondolkozik rajta, hogy esetleg ilyen irányba indul el. Precíz volt a szervezés, rengeteg a program, élvezetesek és tanulságosak a séták. Akadtak interaktívabb és kreatívabb feladatok, voltak előadások, szóval nagyon élveztem” – jelentette ki Trencsényi Márk.
Sejthető, hogy egy ilyen nyári programra olyan diákok jelentkeznek, akik az átlagosnál összeszedettebben állnak a továbbtanulás gondolatához, de így is meglepő volt a tudatosságuk. Persze nem mindegyikük teljesen biztos még abban, hogy az ÉPK-ra jönne, de abban azért igen, hogy valamilyen műszaki területet célozna meg. „Az építész- és az építőmérnök szak is tetszik, azt kell majd kitalálnom, hogy melyik legyen” – mondta például egyikük.
Arról megoszlottak a vélemények, hogy melyik volt a legjobb program. Kapott szavazatot a papírmakettváros-építős feladat, de többen az építészirodai látogatásra voksoltak, mondván, ilyet még sohasem láttak belülről. Volt, aki azt mondta, az egyetemen belüli programok voltak a leghasznosabbak, hiszen így valamelyest bele lehetett látni abba, hogyan működik az intézmény.
Azt nem feltétlenül gondolják a fiúk, hogy a résztvevőknek lenne mérhető előnyük a felvételin azokkal szemben, akik nem jártak a táborban, bár egybehangzóan állították, hogy bőven hallottak új dolgokat. Amit leginkább kaptak, az a motiváció és némi helyismeret.
Különösen jó volt a tábor a nem budapestieknek, hiszen ők jóval kevésbé ismerik a főváros nevezetes épületeit, mint az itt élők – ezt már a nyíregyházi Szent Imre Gimnázium tanulója, Besák Boldizsár mondta a bme.hu-nak. Példaként említette a Kiskörút melletti egykori középkori várfal megmaradt darabjaira ráépült házakat, amit annál is érdekesebbnek talált, mivel régóta biztos benne, hogy építész szeretne lenni, és lakóházakat tervezni.
Boldizsár külön kiemelte, hogy az építészirodában azt is láthatta: nem pusztán tervezés folyik ebben a szakmában, hanem olyan technológiai különlegességekkel is foglalkoznak a szakemberek, mint például egy 3D-s szkenner.
Olyannal is találkoztunk, aki még csak a 10. osztályt végezte éppen el, vagyis a felvételije még odébb van, mégis úgy gondolta, ott a helye a táborban. „Most kell fakultációt választani, nem mindegy, merre indulok, ezért meg akartam győződni róla, hogy tényleg tetszik nekem ez a szakma” – mondta kérdésünkre a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnáziumba járó Papp Zsófia. A leghasznosabbnak a rajzi előkészítőről, illetve a felvételiről szóló bemutatót találta, ha arról lenne szó, „sokkal magabiztosabban” állna most neki, mint a tábor előtt. Most úgy érzi, meg is próbálja majd a jelentkezést az építész szakra.
gp