Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Első AkkuLog Konferencia: már a szállítás is nagy kihívás

2024. 06. 19.
Első AkkuLog Konferencia

Az akkumulátoripar hazai felpörgéséhez kapcsolódó feladatokról konzultáltak a terület szakemberei a BME-n. Az egyetemnek fontos szerep juthat a képzésekben.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a NavigátorVilág magazin kiadója közösen rendezte meg június 12-én a BME A épületében az első AkkuLog konferenciát az akkumulátorraktározás és -fuvarozás aktuális kihívásairól, szabályozásáról, szűk keresztmetszeteiről.

A BME készen áll

Charaf Hassan, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar dékánja, a Műegyetem Szenátus által megválasztott rektorjelöltje, megnyitó beszédében kijelentette, a BME oktatói, kutatói a széles spektrumú tudományos és szakmai kompetenciáikkal készek hozzájárulni ahhoz, hogy Magyarország élen járjon az akkumulátoros technológiák hasznosításában, elterjedésében.

Charaf Hassan

Maga az IT-szektor sem működne az akkumulátorok nélkül, akár a gépjárművekre, akár a telekommunikációs eszközökre gondolunk. Ezek az eszközök már az intelligenciáról szólnak, de a működtetésükhöz elengedhetetlenek az energiaforrások. 

A BME innovatív és vállalkozó szellemű intézményként készen áll az együttműködésre az állami és gazdasági szereplőkkel a közös oktatási, kutatási projektekben.

- jelentette ki Charaf Hassan.

Varga István, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar dékánja köszöntőjében emlékeztetett rá, hogy az akkumulátorok veszélyei miatt kiemelten fontos a megelőzés, probléma esetén a gyors és hatékony intézkedés. Ehhez az infrastruktúra és a szabályozási háttér biztosítása mellett a szakemberek felkészültsége, képzése is szükséges. Az akkumulátoros járművek, eszközök további terjedésére pedig minden szakterületnek számítania kell.

Varga István

Ha a hazai akkumulátor- és autógyárak nagy volumenben fognak termelni, fel kell készülnünk e termékek szállítására, és a megfelelő felszereltségű raktárbázisoknak is rendelkezésre kell állniuk. Mivel az akkumulátor veszélyes termék, a folyamatokat és a technológiákat biztonságosan kell kialakítani - e téma szakirodalma még hiányos, a kész eljárások kidolgozása a közeljövő feladata.

A BME ehhez fel tudja ajánlani a tudását, a részletekre rálátó szakértőit, illetve a képzési, oktatói kapacitását.

Ez a konferencia is alkalmas arra, hogy a különböző szakterületek képviselői találkozzanak, és közösen megtalálják a biztonságos, szakszerű megoldásokhoz vezető utakat. Kiemelte, hogy a BME ITS Nonprofit Zrt. a konferenciák szervezése mellett a közös szakmai projektek kidolgozásában és megvalósításában is partner lehet.

Feszültség alatt

Németh Bálint egyetemi docens, a BME Villamos Energetika Tanszék Nagyfeszültségű Laboratóriumának vezetője, a BME ITS Nonprofit Zrt. szakterületi vezetője előadásában kifejtette, hogy a feszültség alatti munkavégzéssel kapcsolatos előírások a szakembereknek nem jelentenek újdonságot, viszont ezen szabályok ismerete és betartása kiterjesztendő az akkugyárakra, logisztikai partnerekre, karbantartást, szervizelést végző telephelyekre és a gyors ütemben növekvő számú töltőpontokra. Bármely folyamat során előfordulhat a feszültség alatti munkavégzés, amit külön rendelet szabályoz. Tudnunk kell, hogy a szállítmányozás során mi történhet, ilyenkor mit tehetünk, kinek és milyen végzettséggel van jogosultsága az elvégzendő tevékenységekhez. Az előírások betartása mellett fontos az érintett, így a szállítmányozás területén tevékenykedő szakemberek felkészítése, informálása, oktatása a feszültség alatti munkavégzésről. Az akkumulátorok gyártási és működési, ellenőrzési technológiáinak az ismerete is szükséges ahhoz, hogy ha be kell avatkozni, a munkatársak maximális biztonsággal tudjanak eljárni.

Németh Bálint

Az előadások után kerekasztal-beszélgetésen vitatta meg az akkumulátorlogisztika szállítmányozói kihívásait és a megoldásokat Kovács Ákos, az EKOL Magyarország ügyvezetője, Barits László, a Waberer’s autóipari projektekért felelős értékesítési menedzsere, Bogdán Róbert, a Gartner ügyvezetője, Gonda Attila, a Gyurkamion cégvezetője, Katona László, az MMV vezérigazgatója, Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója, valamint Zahalka Attila, a METRANS kereskedelmi igazgatója.

A résztvevők a következőkben összegezték a közeljövő feladatait:

•    Az akkugyárak felfutása nagy lehetőséget jelent, és ezt ki kell használni.
•    Az akkumulátorokkal kapcsolatos forgalomnövekedés és szállítási igény már most tapasztalható, ennek kiszolgálásához viszont szükséges az infrastruktúrák fejlesztése. Az akkumulátor veszélyes áru, ennek megfelelően már rövid távon fejleszteni kell a tervezett akkugyárak körül az infrastruktúrát, raktárbázist, vasúti hálózatot.
•    A terület szabályozása érdekében törvényalkotás szükséges. Az igények ismeretében az irányelvek, a jövőkép meghatározása után akár határozott idejű akciótervekkel, szabályozásokkal kell kialakítani a működési környezetet.
•    A szakmai szövetségek, illetve azon fórumok is tevékenykednek már, ahol a szállítmányozói szakmacsoportok összeállíthatják javaslataikat, ajánlásaikat a minisztériumoknak, hatóságoknak.
•    A partnerekkel, megrendelőkkel, felügyeleti szervekkel is ki kell alakítani a megfelelő fórumokat.
•    A raktárakat, szállító járműveket az előírásoknak, elvárásoknak, biztonsági szempontoknak megfelelően kell kialakítani. A katasztrófavédelem bevonásával az ingatlanfejlesztőkkel, biztosítókkal is szükséges egyeztetni.
•    Határokon átívelő kapcsolatok kialakítása is célszerű szakmai szervezetekkel, partnerekkel.
•    Kiemelten fontos az e szakterületen tevékenykedő vezetők munkatársak felkészítése, képzése, rendszeres továbbképzése.

Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság