Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Egyszerre művészek és mérnökök

2024. 12. 02.
középiskolás diákok olvassák az Építészmérnöki Kar kiadványát

Részletes ismeretek az Építészmérnöki Karról egy oktatótól, gyakorlati példák az építészetről a CÉH Zrt. nemrég végzett mérnökeitől - ez volt az utolsó őszi Tech Day.

November 15-én az Építészmérnöki Kar, valamint a Műegyetem Támogatói és Baráti Köre (MTBK) egyesület tagja, Tóth Attila (a CÉH Zrt. alapítója) látta vendégül az érdeklődő középiskolásokat a Tech Dayen. A rendezvénysorozat történetében még sosem volt olyan magas (50 százalék) a lányok aránya a megjelentek között, mint ez alkalommal, ami nem véletlen, hiszen az ÉPK osztatlan építészmérnök-képzésén még többségben is vannak. A magyar felsőoktatás műszaki képzési területén egyébként 27 százalék a női hallgatók aránya, a BME-n ez a szám 30 a műszaki és 33 százalék a természettudományi területen.

Az érdeklődők összesített számában folytatódott az őszi szemeszter trendje: az MTBK szervezése olyan sikeres volt, hogy az eredetileg tervezett termet nagyobbra kellett cserélni.

Varga Imre előadása a 150-es előadóteremben

Az első előadást Varga Imre, az Urbanisztika Tanszék mérnöktanára tartotta. Részletesen beszélt a Műegyetem minden karáról, az egyetem és az ÉPK történetéről, az aktuális felvételi pontszámításról, valamint a kollégiumi közös tanulás előnyeiről. Illusztrációkként modelleket is bemutatva bemutatta az Építészmérnöki Kar oktatási tematikáját, kiemelve azt a szinte egyedülálló sajátosságot, hogy ez a képzés egyszerre ad mérnöki és építőművészeti ismereteket.

Varga Imre modellekkel szemléltei előadását

„A BME Építészmérnöki Karra történő továbbtanulási szándékra az előző évben is a túljelentkezés volt jellemző. Az építész szakma népszerűsége mellett ezt a kedvező helyzetet a karunkon is több éve jelen lévő pályaorientációs program is elősegítette. A karok továbbtanulási felelősei között az évek során különösen jó együttműködés alakult ki, ezért a BME minden pályaorientációs programján arányos mértékben veszünk részt. A szakterületünk összetettsége miatt fontos szélesebb kőrben lehetőséget teremteni arra, hogy ennek a hivatásnak az üzenete ismert legyen. Szeretnénk megtalálni azokat a jelentkezőket, akik a műszaki, kulturális és általában a tervezési kérdések iránt egyaránt fogékonyak. Tehát a természeti és társadalmi kérdések iránt érdeklődő diákokat is szeretnénk megszólítani. Mindez a bővebb kompetenciák későbbi megszerzésére is felkészít. Azok előtt, akik hozzánk jelentkeznek, a szakterületünk sokszínűsége miatt az egységes építészmérnöki végzettség birtokában széles körű munkahelyi, működési és alkotási lehetőségek nyílnak meg” - mondta Varga Imre.

Varga Imre és a kar hallgatóinak modelljei

A CÉH Zrt. elnök-alapítója fiatalokból álló csapattal érkezett, akik érdekes, rövid előadásokkal rázták fel a diákokat. Bemutatták a vállalat tevékenységét, illetve a nagyobb projektjeit az elmúlt időszakban, a Mol-kampusztól a Megyeri hídon át a BMW-gyárig. Szó volt a környezetvédelem és az építőipar kapcsolatáról, a fenntarthatóságról és az építőipar digitalizációjáról, bemutatva, hogy milyen óriási különbség van egy 3D modell és a mai Building Information Modeling között. Az érdeklődés a tervezettnél kicsit hosszabbra nyúlt program végéig megmaradt, sőt az előadásokat követően a cég fiatal munkatársait még kérdésekkel is megostromolták a diákok.

A CÉH zRt. egyik előadása a BIM-ről

Tóth Attilát, aki már másodszor vett részt a Tech Dayen, az eddigi tapasztalatokról kérdeztük.

Sikerült felkelteni a középiskolások érdeklődését?

Ez a második alkalom, hogy egyórányi előadást szervezünk a Tech Dayre a középiskolásoknak. A CÉH Alapítvány Nyári Egyetemén részt vevő gyakornokok, egyetemista diákok tartják az előadást, vagyis a középiskolások nem idősebb mérnökökkel, hanem hozzájuk közelebb álló fiatalokkal találkoznak. Az előadók kapnak egy-egy, a témakörben nagy tudással rendelkező mentort. A diákok érdeklődése nem kérdés, viszont korlátos, hogy milyen hosszúságú előadások képesek a figyelmet fenntartani.

Miért tartja fontosnak támogatni a BME pályaorientációs tevékenységét?

A pályaorientációs tevékenység nemcsak a BME, hanem az ipar és a mérnök szolgáltatók számára is fontos a megfelelő minőségű mérnökutánpótlás miatt. Cégünk négy előadót delegált, a prezentációk előállítása, testre szabása, begyakorlása időigényes feladat, csak a napi rutinból való kiszakadással lehet megoldani. Számunkra ez az esemény azzal az előnnyel jár, hogy a fiatal mérnökök és gyakornokok gyakorolják a tartalom összeállítását és a prezentációk tartását.

Tóth Attila a CÉH zRt. elnök alapítója és csdapata a Tech Day-en

Simonné Kádár Csengét, az MTBK titkárát az első félévről kérdeztük.

Mi a nagyszámú érdeklődő titka?

A módszerem csak kis mértékben változott, első körben a középiskolák igazgatójának küldöm el a programfelhívást. Második körben egy kiterjesztett listára küldöm, itt szaktanárok és felsőbb évfolyamos osztályfőnökök is szerepelnek. Harmadik körben pedig a korábbi programokon részt vevő diákok kapják a meghívót. A regisztrációk mennyiségét figyelve úgy tűnik, hogy a második kör jut el a legtöbb diákhoz, a szaktanárok tudják leginkább felkelteni az érdeklődést.

Most hány iskolából jöttek?

Több mint harminc különböző középiskolából látogattak el hozzánk a diákok.

Hatásosabb esetleg valamilyen nagyobb eseményhez, például a közelgő Nyílt naphoz kötni egy-egy rendezvényt?

Véleményem szerint ennek nincs jelentősége, mindkét esetben megvannak az előnyök és a hátrányok. A Tech Day specifikusan egy karra koncentrál, a Nyílt nap pedig átfogó képet ad a diákoknak. Mindkettőre érdemes ellátogatniuk az érdeklődőknek.

A növekvő érdeklődésen túl kapnak más visszajelzéseket is?

Sajnos a programok utánkövetése nagyon nehézkes. Látjuk, hogy az előadások során érdeklődők a diákok, kérdeznek az előadóktól, ami önmagáért beszél, mutatja, hogy van létjogosultsága a programnak. Ezekkel az eseményekkel a Műegyetemen szervezett pályaorientációs tevékenységeket szeretnénk kiegészíteni. Minél több csatornán hallanak a diákok az egyetemről, annál jobb. Célunk, hogy minden kar sorra kerüljön, de nagyobb hangsúlyt fektetünk a kevésbé népszerű karok bemutatására. Az időpontokat mindig a karokkal együttműködve határozzuk meg, és a témák tekintetében is teljes mértékben a tanszékekre hagyatkozunk.

Mikor kezdődik a jövő évi sorozat? 

2025-ben a Gazdaság- és Társadalomtudományi Karral kezdünk, a tervek szerint február 7-én.

KJ