Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Mire jó a matematikus diploma a XXI. században?

2023. 10. 12.

A BME TTK Matematika Intézet első alkalommal szeptember 23-án tartotta meg Matematikus öregdiák találkozóját.

Minden modern oktatási intézmény tevékenységében egyre jelentősebb teret kap az intézmény már végzett hallgatóival történő kapcsolattartás, a társadalmi kapcsolatok bővítése a végzett hallgatókon keresztül.

A BME matematikusképzése az egyetem legfiatalabb képzései közé tartozik, de már így is elmúlt 25 éves. A mögöttünk levő sikeres tanévek száma, a többszáz kiosztott diploma időszerűvé tették, hogy visszatekintsünk, leltárt készítsünk és a volt hallgatóinkkal együtt egy kicsit közösen tervezgessük a jövőt.

Lángné Lázi Márta a találkozó szervezője így számolt be az első öregdiák találkozóról.

A találkozó szervezése alkalmat adott arra is, hogy megalakítsuk a Matematikus Alumni Klubot. A klubba való belépésre és a rendezvényre minden volt, diplomát szerzett hallgatónk meghívott kapott. Amellett, hogy szívesen találkoztunk a hallgatóinkkal és lehetőséget biztosítottunk számukra egy kellemes találkozásra, együttlétre, abban is reménykedtünk, hogy megosztják velünk a munkaerőpiacon szerzett tapasztalataikat. és sok más, hasznos információt kapunk tőlük.

A találkozó jól sikerült, a várakozásnak megfelelően sok volt hallgatónk, oktató kollégánk jött el. A találkozót generációkon átívelővé tettük azzal, hogy a jelenlegi matematikus hallgatókat és olyan középiskolásokat is meghívtunk, akik már több alkalommal részt vettek a rendezvényeinken, például a nyári táborunkban.

Az eseményen felelevenítettük a matematikusképzés megalakulásának körülményeit. A Matematika Intézet korábbi igazgatói közül Dr. Györfi László és Dr. Szász Domokos beszéltek arról, mi indokolta azt, hogy a Műegyetem oktatási kínálata a matematikusképzéssel gazdagodjon, kik voltak azok a kutatók, egyetemi vezetők, akik segítettek a képzés elindításában, profiljának a meghatározásában. Horváth Miklós igazgató tájékoztatást adott arról, hogy a 26 év során, hogyan formálódott a képzés a folyamatosan változó társadalmi igények hatására, milyen körülmények között folyik most a képzés.

Mire jó és milyen legyen a matematikus diploma a XXI. században címmel izgalmas kerekasztal-beszélgetést tartottunk, Szilágyi Brigitta egyetemi docens vezetésével.  A kerekasztal-beszélgetés szereplői: Dr. Benczúr András (SZTAKI) Dr. Tóth Bálint egyetemi tanár, a volt hallgatóink közül Rozgonyi Eszter (Morgan Stanley) és Horváth-Puhó Erzsébet (Aarhus University, Dánia - Klinikai Epidemiológiai Osztály) voltak.

A kerekasztal-beszélgetésen többek között szó esett arról, milyen kompetenciákkal, tudással felvértezett munkaerőt látnak szívesen a munkaerőpiacon, az akadémiai szférában. A meghívottak elmondták, hogy véleményük szerint milyen struktúrájú képzés tudja ezt leginkább segíteni. Egyre gyakoribb, hogy a diákok már az alapképzés elején is munkaviszonyt létesítenek, akár heti 20-40 órában. Szó esett arról, hogyan hat ez a kimenetre: segít-e abban, hogy végzés után jobb eséllyel induljanak a hallgatóink az álláspiacon, szükség van-e erre a korai munkába állásra? A közönség aktív részvételével zajló beszélgetés zárásaként azokról a változásokról hangzottak el vélemények, jóslatok, amiket a Mesterséges Intelligencia térhódítása hoz/hozhat a matematikában és az oktatásban.

A családias, jó hangulathoz jelentős mértékben hozzájárult az a kvízjáték, amellyel Kovács Kira és Varga Liliána jelenlegi matematikus hallgatók meglepetésként készültek. Mind az oktatókban, mind a volt hallgatókban megerősödött az a szándék, hogy legyen folytatás, legyen intenzív az információcsere, erősödjeneka tovább a szakmai kapcsolatok. A találkozó és egyben a kezdeményezés mottójának Babits Mihály szavait választottuk: „Múlt nélkül nincs jövő, s mennél gazdagabb a múltad, annál több fonálon kapaszkodhatsz a jövőbe.”

 

 

LM-KJ          

Fotók forrása: Matematika Intézet Facebook oldala