Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Tech Day - egy új és sikeres kezdeményezés

2023. 07. 12.

A Műegyetem Támogatói és Baráti Kör egyesület középiskolásoknak szervezett „Tech Day” sorozatán közel száz diák ismerkedhetett meg  az egyetem nyolc karán folyó kutatásokkal.

Az MTBK gyesület második kétnapos Tech Day rendezvényének első napján a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium diákjai voltak a meghívottak. Az első előadást Karsai Béla, a Karsai Műanyagtechnika Holding Zrt. tulajdonosa, az MTBK elnökségi tagja tartotta. Az előadásban szó volt a műanyagipar általános kérdéseiről, például a műanyagok életciklusáról, a jelenleg használatban lévő műanyagipari gépekről és technikákról, valamint a környezetvédelmi szempontok iparági figyelembevételéről. A diákoknak a Holding fejlesztéseit, törekvéseit is felvázolta Karsai Béla.

A középiskolások programja a Polimertechnika tanszéken folytatódott, a diákok az MT épületben található eszközöket láthatták működés közben.

A program koordinátora: Bárány Tamás

A bemutatókat tartották: Varga László, Török Dániel, Csézi Gergő, Tatát Balázs, Tóth Csenge, Kohári Andrea, Héri-Szuchács Anna, Párizs Richárd

Az Építőmérnöki Karon a gyakorlatban is kipróbálhattak különböző geodéziai mérésekhez használatos eszközöket, és az útépítő labor mérőműszereit is közelről vizsgálhatták.

Építőmérnöki Kar bemutatói voltak: Laky Piroska, Ács Ágnes Mária, Vattai Alina,Tóth Attila és csapata Oleár Viktória, Schieszler Máté, Nagy-Sándor Eszter, Isó Gábor

A bemutatók között beszélgettünk Markó Zoltánnal, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium 10. B osztályának osztályfőnökével. „A mai nap egy kiváló alkalom volt arra, hogy a tanulóink megismerjék a Műegyetemet. A szervezőkkel előre egyeztettük mi az, ami érdekli őket, így egy nagyon érdekes két napos programot tudtunk közösen összeállítani. Az osztályom fele matematika-fizika, másik része pedig biológia-kémia érdeklődésű. Tapasztalatom szerint 10-ikes korukban már nagyon elkötelezettek, pontosan tudják hol szeretnének továbbtanulni. A választás a tagozatra való jelentkezéssel a társadalom- vagy a természettudomány között már 14 éves korban lezajlik. Ezt követően már kevesen váltanak irányt. Az egyetem választás 9-10-ben, de legkésőbb a 11-ben történő fakultációválasztáskor eldől. Mi szervezett pályaorientációs programokra a 9-10-sekkel járunk, az utolsó két évfolyamban önállóan látogatják a különböző egyetemek eseményeit.”

A napot az MTBK másik tagjának, Tóth Attilának a Céh Zrt vezetőjének és munkatársainak előadása zárta, ahol a tanulók megismerkedhettek a cég szerteágazó tevékenységével, és persze azzal is milyen munkalehetőségeket kínálnak a BME-ről kikerülő diplomásoknak.      

A Tech Day második napján már három osztály érkezett a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumból. Szabó Teréz 10. C matematika tagozatos osztály osztályfőnöke elmondta, hogy az egyik szülő szervezésében már tavasszal is jártak a Műegyetemen az iskolai pályaorientációs nap keretében. „Az ilyen egyetemi látogatásokat megbeszéljük osztályfőnöki órán. A gyerekek nagy része hasznosnak tartja, sokan olyanok is, akik más irányban szeretnének továbbtanulni. Rengeteg információt kapnak, az előadások mellett mindig szerepel laborlátogatás is, ami különösen érdekli őket. A labormunka általában izgalmasabb, de az előadásokon is számos új érdekes és hasznos tudnivalóval szolgálnak a diákok számára. A BME kiváló helyszín, hiszen 8 különböző karon folyó képzéssel ismerkedhetnek meg. Talán a 10-osztályosok Tech Day jellegű pályaorientációs rendezvények valódi célközönsége, de az adott osztálytól függően már a 9.-esek is érdemes elvinni hasonló eseményekre.”

A pénteki program a BME Q épületében kezdődött, ahol Kóczy László a BME Gazdaság és Társadalomtudományi Karának egyetemi tanára tartott előadást a játékelméletről.

A három osztály ezt követően Vegyészmérnöki-és Biomérnöki Kar megismeréséhez háromrészre oszlott. A tanulók Hornyánszky Gábor a Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar dékánhelyettesének és Németh Áronnak a kar egyetemi docensének előadásain és a laborlátogatásokon váltották egymást.

Az izgalmas és információ gazdag programot a Természettudományi Kar bemutatkozása zárta a Tanreaktort Kópházy József a Nukleáris Technika Tanszék egyetemi docensének, míg a Matematika Intézetet Tasnádi Tamás adjunktus előadásaiból ismerhették meg a diákok. A Fizika intézet laborjaiban Sarkadi Tamás egyetemi docens, Fülöp Bálint, Márffy Albin, valamint Török Tímea és Molnár Dániel kalauzolta a tanulókat.

 

A két sikeres nap után Simonné Kádár Csenge Zsuzsa az MTBK Egyesület titkára a kezdeményezés első félévét is összegezte.

 

Túl vagyunk a Tech Day sorozat első három alkalmán, hogyan értékeli a rendezvénysorozatot?

A visszajelzések alapján úgy gondolom, hogy sikerült felkeltenünk a diákok érdeklődését. A mostani két napban betekintést nyerhettek az egyetem sokszínűségébe, láthatták, hogy mennyi lehetőséget rejtenek az intézmény falai.

 

Milyenek voltak a középiskolák és BME-s reakciók, mennyire voltak nyitottak a középiskolai tanárok és a mi kollégáink?

A BME kollégái nagyon segítőkészek minden tekintetben, sokszínű programokkal szórakoztatták a diákokat. A gimnáziumi tanárok is jó lehetőségnek tartják a rendezvényt és segítenek a diákok tekintetét az egyetem irányába fordítani.

 

A BME több rendezvényt szervez a középiskolások érdeklődésének felkeltésére, hogyan illeszkedik ez a kezdeményezés ezeknek a sorába? 

Mi célzottan, tízedik évfolyamos diákokat keresünk meg és legfőbb célunk teljes osztályok meghívása. Úgy gondoljuk, hogy így tudjuk a leghatékonyabban a bizonytalankodó diákokat meggyőzni afelől, hogy a BME-t válasszák.

 

Találtak új "területeket", középiskolákat, vagy ezek a középiskolák eddig is részt vettek különböző műegyetemi rendezvényeken?

Ezek a középiskolák ismerik a már létező rendezvényeket, de hálásan fogadják az új kezdeményezést, jó lehetőségnek tartják.

 

Mi okozta a legnagyobb sikerélményt?

Nagy öröm számunkra a középiskolai tanárok és diákok pozitív visszajelzése, szívesen vették a megkeresést és szeretnének hallani a további rendezvényekről, várják a folytatást.

 

Három osztály navigálása párhuzamosan sok helyszínen nem lehetett egyszerű feladat.

Igen, ez okozta a legnagyobb aggodalmamat, de sok segítséget kaptam a tanszékektől és a diákok is kísérőkkel érkeztek. Úgy gondolom, hogy a nagy létszámhoz képest gördülékenyen ment a csapatok felosztása és koordinálása.

Az egyesület tervei szerint a Műegyetem képzéseit bemutató kedvcsináló Tech Day sorozat ősztől folytatódik.

 

 

SKCsZs-KJ 

Fotók: KJ és Geberle B,