Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Út az európai mérnökdiploma felé – Európai egyetemi szövetségben a Műegyetem

2020. 07. 13.

A BME is tagja lett a 7 európai ország 10 vezető felsőoktatási intézménye részvételével létrejött EELISA-nak, amely a következő 3 évre 5 millió eurós támogatást nyert közös képzésekre.

Több mint 500 pályázó egyetem alkotta 62 szövetség közül választotta ki az Európai Bizottság azt a 24 szövetséget, amely a 2020. július 9-i eredményhirdetés szerint támogatást nyert.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem részvételével létrejött Európai Mérnöki Tanulás, Innováció és Tudomány Szövetség (EELISA) az Erasmus+ Európai Egyetemi szövetségek pályázat egyik nyertese. Az EELISA távlati célja az európai műszaki diploma rendszerének kialakítása. A most induló együttműködés két fő területet jelölt meg pályázatában, az okos-, zöld és rugalmas városok (smart, green and resilient cities), valamint az ipar 4.0 témakörét érintő képzések összehangolását és projektek kezdeményezését ösztönözve. A program a felsőoktatás, a gyártástechnológiák, a kutatásfejlesztés terén szerzett tapasztalatok megosztását is célozza. A Műegyetem a szövetség keretében elért eredményekkel hozzá kíván járulni mind a hazai, mind a nemzetközi műszaki felsőoktatás általános minőségfejlesztéséhez – emelte ki a sikeres pályázattal összefüggésben Józsa János, a BME rektora. Hozzátette, hogy a mostani sikerben meghatározó szerepet játszott az egyetemen Nagy Balázs rektorhelyettes irányításával zajló szisztematikus nemzetközi kapcsolatépítés, és a Vígh Gergely igazgató koordinálta magas színvonalú, angol nyelvű oktatási tevékenység.

Miniszteri fogadás a rektorok számára. EELISA indító értekezlet Madridban

Az Európai Bizottság a felhívás értékelésében méltatta a pályázat törekvését az európai mérnökképzés egységes, közös műszaki képzési modellt kínáló megoldására.  Azt is hangsúlyozta, hogy a szövetség lehetővé teszi a hallgatóknak, hogy elismert európai diplomát szerezzenek, amelynek képzését több helyszínen fejlesztették a felsőoktatási intézmények. A testület kiemeli, hogy az EELISA együttműködési modellje túlmutat a hagyományos kettős diplomák rendszerén. Annak érdekében, hogy erősítsék és kiterjesszék oktatási együttműködésüket, a szövetség tagjai többféle megoldás alkalmazását tervezik: többek között európai egyetemközi „campus” létrehozását, a tagok által ajánlott tantárgyak, tevékenységek (rövid kurzusok, távkurzusok, versenyek, kihívások, rövid mobilitás stb.) adatbázisának kialakítását, valamint közös diplomák és bizonyítványok kiadását.

Az Európai Bizottság a pályázat során több műszaki tudományokat megcélzó szövetséget is támogatott, közülük az EELISA egyénileg is erős, tekintélyes műszaki felsőoktatási partnereket tudhat magáénak. A szövetség tagjai között műszaki egyetemek, menedzsment-fókuszú és általános tudományegyetemek, francia mérnöki egyetemek (ún. grande école) és általános felsőoktatási intézmények is megtalálhatók összesen 170.000 hallgatóval.  Az EELISA vezetője a Madridi Műszaki Egyetem (Universidad Politécnica de Madrid). Tagjai a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a német Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, a francia École des Ponts ParisTech, Chimie ParisTech PSL és Mines ParisTech PSL (az Université Paris Sciences et Lettres francia egyetemi szövetség tagjai), az olasz Scuola Sant’Anna és Scuola Normale Superiore, a román Universitatea Politehnica din Bucuresti, valamint a török İstanbul Teknik Üniversitesi. Társult tagként az Európai Mérnökoktatási Akkreditációs Hálózat (ENAEE) is csatlakozott. Az EANEE a mérnökoktatás területén szerzett tapasztalataival gazdagítja a hálózatot.

Az EELISA-közösség létrehozása ösztönzi a műszaki felsőoktatásban a módszertani kutatásokat és további innovatív képzések bevezetését teszi majd lehetővé. A szövetség a műszaki képzésben részt vevő diákok, kutatók és adminisztratív területen dolgozó munkatársak mobilitását is elősegíti. A szervezet a mesterképzésekre összpontosítja kezdeti tevékenységét, amelyet a későbbiekben az alap- és PhD képzésekre is terveznek kiterjeszteni.

Az EELISA ösztönzi a diákok részvételét, fejleszti munkaerőpiaci érvényesülésük lehetőségét, valamint erősíti az összhangot az egyetemi stratégiák és az ENSZ Fentartható Fejlődési Céljai között, így hozzájárulva a társadalmi kihívások kezeléséhez. Az EELISA célja az Európai Felsőoktatási Térséghez (EHEA) tartozó és azon kívüli felsőoktatási intézmények számára is modellértékű működés.

Diákképviselők az EELISA videókonferenciáján

A kezdeményezés a részképzések tanrendbe illesztésével Európa-szerte ösztönzi a társadalmi részvételt és befogadást (social inclusion). Az együttműködés elkötelezett amellett, hogy nők és férfiak azonos esélyekkel induljanak a természettudományi és műszaki pályákon, ezzel támogatva az európai esélyegyenlőségi törekvéseket.

A szövetséget az egyetemek rektorai 2019 januárjában alapították Madridban, majd fennállását megerősítették 2020 januárjában Erlangenben. A BME és a partnerek között a jelen szervezetnél korábbról is fennáll intézményi kapcsolat, az EELISA tagjai már két évtizede együttműködnek az ATHENS egyetemi hálózat tagjaiként.