Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Műegyetemi hallgató nyert rangos nemzetközi designer versenyt

2019. 10. 16.

Kreatív, figyelemfelkeltő, interaktív termékinstallációjával kategóriagyőztes lett a GPK diákja.

„Hihetetlenül jó érzés, hogy neves nemzetközi zsűri is elismeri a munkámat. Még mindig nem fogtam fel ezt a kiváló eredményt, ami nagyobb önbizalmat adott, és úgy érzem, hogy bátrabban és még pozitívabb szemlélettel kezdhetek neki a munkakeresésnek az egyetem után. Rengeteg lehetőség van ebben a szakmában, kiélhetem a kreativitásomat, és remélem, sikerül olyan pozícióban elhelyezkednem, ahol ezt érvényesíthetem” – vallott érzéseiről Gaál Eszter Regina, a BME Gépészmérnöki Kar (GPK) ipari termék- és formatervező mérnök alapszakos hallgatója, miután a POPAI (a vásárláshelyi marketing nemzetközi és helyi iparági platformja) minden évben megrendezett nemzetközi display versenyén az idén először meghirdetett „Student Design Award” kategóriában az első díjat hozta el. A Zewa és e márka tulajdonosa, az Essity történetében világszinten ez az első globális POPAI győzelem. (Eszter a „Zewa projekt” elnevezésű, műegyetemi diákoknak meghirdetett innovatív designer pályázat közönségdíjasaként vehetett részt a megmérettetésen. A műegyetemi tanulók eredményeiről korábban a bme.hu is beszámolt – szerk.)

A Global Award fordulókat 2010 óta rendezik meg a nemzeti, országos vagy országcsoportos (DACH, német, osztrák és svájci régió) megmérettetéseken kizárólag a legjobb helyezést elért versenyzők részvételével. Idén közel 100 alkotó nevezett a meghirdetett 16 kategóriára, nevezések érkeztek Argentínából, Ausztráliából, Brazíliából, Kínából, Csehországból, Franciaországból, Németországból, Magyarországról, Portugáliából, Dél-Afrikából, Svédországból, az Egyesült Királyságból vagy az USA-ból. A bírálatot meghozó szakmai zsűri a világ első számú kereskedelmi, márkagyártó és piackutató vállalatainak vezetőiből és egyetemi szaktekintélyekből állt.

A műegyetemi diák ünnepélyes keretek között a Trade Marketing Klub és a POPAI közös rendezvényén vehette át a legjobbnak járó elismerést. Oklevéllel ismerték el felkészítő tanára, Varga András, a GPK Gép- és Terméktervezés Tanszékének mesteroktatója munkáját is.

„Figyelemfelkeltő, kreatív és egy jól 'kommunikáló' installációja kiemelte Eszter munkáját versenytársai alkotásai közül” – méltatta tanítványát Varga András. Hozzátette: „az ipari termék- és formatervező mérnök szak egy viszonylag fiatal képzés a kari repertoárban. 25 évvel ezelőtt indult több kezdeti nehézségekkel, amelyeket mára sikerült leküzdeni. Az oktatás presztízsét növeli a mostani szerepléshez hasonló kiemelkedő fontosságú és nemzetközi közönség előtt megszerzett siker. Büszkék vagyunk rá, hogy Eszter műegyetemi hallgatóként érte el mindezt. Egy ilyen teljesítmény motivációt jelenthet az ipari termék- és formatervező szak diákjainak, akik között sok a motiválható, kreatív tehetség. Célunk, hogy az alkotásra nyitott fiatalokat felkaroljuk és oktatóként minden segítséget megadjunk ahhoz, hogy kibontakozzanak és akár a közelmúltbelihez hasonlóan szép eredmények szülessenek”.

A műegyetemi hallgató egy letisztult designnal rendelkező displayt álmodott meg, hogy kitűnjön a hagyományos áruházi környezetből. Egy WC-csészét jelenített meg alkotása tetején, amelybe egy kar elmozdításával száraz és nedves toalettpapírok forognak be, ezzel is ösztönözve a felhasználót kétféle termék együttes használatára, mindeközben illusztrálva az egyszerű biológiai lebomlást. Eszter lehetőséget kapott arra is, hogy a budapesti díjátadó közönsége előtt, a bírálatot végző szakmai zsűri jelenlétében mutassa be installációját és elképzeléseit.

„Eszter Interaktív Higiene Displaye egyesíti, amit egy kreatív vásárláshelyi eszköztől elvárunk: felkelti a vevők figyelmét, ezzel megállítja és kizökkenti őket a 'rohanok a sorok közt' üzemmódból. A tekerő-szerkezet interakciót generál: a fogyasztók szeretik kipróbálni, mi történik, ha egy kart megforgatnak, és így szórakozva ismerik meg a termékelőnyöket. Eszter alkotása élményt nyújt, miközben az érzelmekre hat, ez által az áru beszerzését is ösztönzi” – értékelte a díjazott műegyetemi hallgató munkáját Kátai Ildikó, a POPAI Magyarország Egyesület főtitkára.

„Játékosan tanítja a vásárlókat, miközben megfelel a Zewa márka prémium minőségének. Eszter display konstrukciója kitűnik a zsúfolt bolti környezetből, felkelti a fogyasztók figyelmét, interakcióra hívja őket, ami bizonyítottan növeli az eladásokat” – értékelte a pályamunkát Forgách Réka, az Essity Hungary Kft. brand manager-e. Hozzátette: „a bemutatott alkotás tökéletesen rímelt a feladatkiírásra: egy olyan kreatív megoldást hozott létre, amely egy valós életből vett problémát old meg”. Eszter terve szinte azonnal sorozatgyártásra kész megoldást jelentett a Zewa számára, amely a prototípus mintájára 111 darab display-t készíttetett és helyezett ki az ország egyik legnagyobb élelmiszer-üzletláncának boltjaiba.

TZS – GI
Fotó: POPAI