Hírfolyam
Rekordrészvétellel indult a BME Gyerekegyetem
2019. 07. 03.5. alkalommal töltik meg a padsorokat a tudásra és szórakozásra vágyó diákok, akik az idei kurzusokon az önvezető autókról, a diákműholdakról és a víz erejéről is hallhatnak előadást.
„Figyelni, aktívnak lenni, a csoportfoglalkozásokon sokat kérdezni, csapatban dolgozni, barátkozni, a szülőknek néha hazatelefonálni, de azért sokat enni-inni és pihenni” – sorolta a Gyerekegyetem nyitóelőadásán ülő diákhallgatóság legfontosabb feladatait Józsa János rektor. A BME Q épületének zsúfolásig megtelt Simonyi-termében az akadémikus „A víz, a földrengés és a tűz katasztrofális ereje” címmel prezentált: előbb felvázolta az építőmérnöki hivatásig, azon belül a vízépítési szakterületig való eljutásának előzményeit, majd részletesen ismertette a hazai folyók, tavak sajátosságait, a bennük kialakuló mozgási folyamatokat, örvényeket. A víz erejét az áradó folyókról, valamint az átszakadó gátakról készült drónfelvételek bemutatásával tette szemléletesebbé. Ezután a Duna, a Tisza és a Rába 2013-ban történt árvizeiről és azok hatásairól, a part menti városok védekezésének különféle módozatairól, a városi elöntésekről, a jégzajlásról- és torlódásról, a vörösiszap-katasztrófát okozó töltésszakadásról, továbbá az Indiai-óceánon történt cunamiról is beszélt a kíváncsi tanulóknak.
Józsa János nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a számítógépes szimulációk sokoldalú hasznát és szépségét is bemutassa: a szél okozta balatoni vízszintingadozástól az árhullámok kialakulásáig, vagy a hídszerkezetek állékonyságának vizsgálatáig számos példán keresztül mutatta be a módszer előnyeit.
A tudományos és műszaki pálya izgalmas világát bemutató Gyerekegyetem elnevezésű nyári tábor 2015-ben indult a Műegyetemen, akkor 300 gyerek zárta sikerrel tanulmányait. 2016 óta már két turnusban – az elsőn általános iskolás 2-5., a másodikban 6-8. osztályosok –, évente több mint 600-an vesznek részt a kéthetesre duzzadt rendezvényen, ahogyan idén is rekordrészvétel mellett csaknem ennyi lesz a program végén oklevelet szerző tanulók száma. A nyitónapon minden gyerek kézhez kapta saját csoportja órarendjét, valamint ajándékpólót, -táskát, -tollat, -jegyzetfüzetet. A program minden nap délelőtt 9-kor kezdődik és 17 óráig tart. A szülők elkísérhetik a gyerekeket a helyszínre, de az előadásokra – mint az igazi egyetemi életben is – csak a diákok ülhetnek be. A fiatalok felügyeletét, kísérését a helyszínek között egyetemi hallgatók és doktoranduszok végzik – csaknem százan. A szervezők a népszerű felsőoktatási szimulációs nyári tábor után sem engedik el az érdeklődők kezét: számukra az év során kétszer további előadásokat kínálnak a Gyerekegyetem Plusz keretében, amelyeken a hazai tudományos és innovációs élet elismert alakjai interaktív, a gyerekek által is jól érthető módon számolnak be a legújabb technológiai fejlesztésekről, tudományos eredményekről, sikerekről. A táborba érkezők nem kapnak jegyeket és nincs végső értékelés sem, a BME azonban 2017-től egy speciális pontrendszert vezetett be a diákok motivációjának fenntartása érdekében; ebbe beletartoznak az évközi szemináriumok is. A krediteket a diákok a Gyerekegyetem nyári táborain és az azt követő programokon való részvétellel gyűjthetik, hogy megszerezzék a jelképes Bagoly diplomát, arany vagy ezüst minősítéssel. A nagyszabású rendezvény sikerének bizonyítéka, hogy évek óta sokszoros a túljelentkezés, a helyek már egy évvel korábban elfogynak. |
A Gyerekegyetem fő célja, hogy a játszani szerető gyermek a tudását is játszva tudja felhasználni – szólította meg fiatal hallgatóságát Orosz László egyetemi docens, aki az esemény szimbólumává vált műegyetemi bagolynak öltözött be, és fő feladata idén is az események felvezetése, továbbá a résztvevők kísérése. Hozzáfűzte, az egyetemi életnek meghatározott rendje van, amit a nagy tantermi előadásokon és a kiscsoportos foglakozásokon egyaránt be kell tartani: ezt is bemutatják a két hét során.
„Aki a fizikát tanulmányozza, a természetről tudhat meg többet” – utalt tudományának görög eredetű nevére, a fizoszra Härtlein Károly mesteroktató, nyomatékosítva: a természet megismerésének vannak időbeli fokozatai: a megfigyelés, a kísérletezés és matematikai törvényszerűségek leírása eredményeképpen keletkező ismeretet a természettudósok felkínálják a mérnököknek, akik annak felhasználásával különféle hasznos tárgyakat készítenek. A szakember nyitóelőadásán ezúttal is látványos kísérletek sorával kápráztatta el hálás közönségét.
A Gyerekegyetemen elhangzó 14 előadás – régi és új témákban – a BME nyolc karának alapképzéses mérnöki szakjaihoz kapcsolódik. Újdonságnak számít a „Repülő autók, mese vagy valóság” című előadás, amit Zeitler Balázs (Siemens Zrt.) tart, valamint Bárány Balázs, a Természettudományi Kar Matematika Intézet Sztochasztika Tanszékének tudományos munkatársa prezentációja „Kiszámítható-e a véletlen” címmel, de szó lesz ezúttal is az önvezető autókról, a diákműholdakról, a víz erejéről, a robotikáról és az okostelefonok világáról. Ezen a héten új előadóként szerdán Rapi Zsolt tart látványos kémiát.
A BME Gyerekegyetem idei első hetének előadásai: |
A 24 különböző szeminárium egyik idei újdonságai a „Jövő gyárai, azaz az Ipar 4.0”, valamint a Nokia által támogatott előadások is, a „Hogyan rakjuk ki a Rubik kockát?”, illetve egy UPRA (Universal Platform for Robotics and Aerospace) ballonos kísérlet megismertetése.
A BME Gyerekegyetem idei első hetének szemináriumi foglalkozásai: |
Az előadásokat és szemináriumokat hatvan lelkes oktató tartja.
A BME Gyerekegyetem idei eseményeinek megszervezését jelentősen támogatta a Magyar Nemzeti Bank, az Ericsson, a National Instruments, a Morgan Stanley, az EGIS, az eNet, a Lanxess, valamint a Nokia; a rendezvény koordinátora, a Pro Progressio Alapítvány.
HA-GI
Fotó: SPOT