Hírfolyam
Konvojban közlekedő robotautók
2016. 02. 25.A Mobile World Congress-en mutatták be a Nokia, a BME AUT és a Drezdai Egyetem közös mobilkommunikációs-robotikai mintaalkalmazását.
A napokban zajlik Barcelonában a mobil világ legrangosabb éves eseménye, a Mobile World Congress 2016. Számos mobilkommunikációs eszköz és technológia mellett az idei rendezvény legnagyobb érdeklődésre számot tartó témája a néhány éven belül bevezetésre kerülő 5. generációs mobilhálózat. A kiállításon minden jelentősebb piaci szereplő igyekszik bemutatni a készülő 5G szabvány előnyeit és jövőbeli alkalmazási lehetőségeit. A technológia fejlesztői nemcsak még nagyobb sávszélességet ígérnek, hanem a jelenleginél nagyságrendekkel gyorsabb, ezredmásodperc nagyságrendű reakcióidőt is, ami jelentősen kiterjeszti a mobilkommunikáció alkalmazhatósági területeit a jelenlegiekhez képest.
A Nokia is számos bemutatóval készült, amelyek közül az egyik legtöbb látogatót vonzó attrakció egy mobilkommunikációs-robotikai vegyes alkalmazás, a Nokia Bell Labs, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszéke, valamint a TU Dresden 5GLab közös fejlesztése.
Az 5G hálózat egyik jövőbeli alkalmazási területe az önvezető autók képességeinek kiterjesztése a valós idejű kommunikáció segítségével. Bár az intelligens autó fejlesztések egyre komolyabb képességekkel ruházzák fel az egyre okosabbá váló autóinkat, a jövőbeli biztonságos és hatékony közlekedés nem elképzelhető a csupán önmagukban működő járművekkel, bármilyen okosak legyenek is azok. Egy zsúfolt, városi forgalomban mindenképpen szükséges a gyors kommunikáció a szereplők között a balesetek és forgalmi dugók elkerülése, valamint a hatékony forgalomirányítás érdekében. Az MWC-n látható közösen fejlesztett demóalkalmazás egymással kommunikáló, konvojban közlekedő robotautókat mutat be. Ezek mozgását a cloud-ban működő központi intelligencia irányítja a fedélzeti szenzorokból nyert adatok és az ultra gyors kommunikáció ötvözésével. Ezzel a technológiával akár jelzőlámpa nélküli kereszteződések is megvalósíthatók, a hagyományosnál jelentősen nagyobb áteresztőképességgel. Ahhoz hogy a demóban jelenleg látható, kisméretű modellautók helyett ugyanez a valós autókon is megvalósíthatóvá váljon, mindenképpen szükséges az 5G által biztosított gyors reakcióidő, hiszen a balesetek a másodperc törtrésze alatt következnek be.
A fejlesztésben a BME AUT részéről Kiss Domokos, Kovács Viktor, Nagy Ákos, Csorvási Gábor, Tóth Miklós és Rajacsics Tamás vettek részt, valamint a munkában résztvevő magyar gárdát gyarapították a Nokia budapesti technológia központ munkatársai is. A partner Drezdai Egyetem 5G Lab vezetője Franz Fitzek professzor, a BME tiszteletbeli doktora.
Forrás: vik.bme.hu