Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

A BME-n létesült Magyarország első egyetemi szabadulószobája

2018. 03. 02.

A hallgatóknak egy elképzelt munkahelyi környezetben kell helytállniuk, amelyhez az önismereti és az egyéni készségfejlesztéshez kapcsolódó szakmai hátteret a HSZI biztosítja.

„Rejtvények és logikai feladatok sorát kell sikeresen megoldaniuk a rendhagyó tréningen résztvevő hallgatóknak, akik a játék végére egy csapattá kovácsolódva küzdenek a közös célért” – ismertette a Hallgatói Szolgáltatási Igazgatóság (HSZI) legújabb, innovatív fejlesztéséről Nagy Gábor igazgató, valamint András Bálint, a szervezet Hallgatói Tanácsadási Osztályának pszichológusa, a szabadulószoba játékának egyik kidolgozója. A feladványok kialakításában a HSZI pszichológusai, valamint a munkaerő-piaci közvetítéssel és a soft-skill képességek fejlesztésével foglalkozó trénerei is részt vettek. E szakemberek munka közben figyelik a rejtvények megoldásán dolgozó fiatalokat, majd a játék után fejlesztési célú visszajelzéseket fogalmaznak meg.

Az „R” épület földszintjének rövid folyosóján kialakított szabadulószobába érkezve a munkahelyen is előforduló, de a valósághoz képest eltúlzott munkahelyi szituációkban és konfliktushelyzetekben találják magukat a jelentkezők. A kijutáshoz különféle feladatokat kell végrehajtaniuk. A játékos helyzetekben a diákok olyan kezdő alkalmazottak, akiket egy kitalált vállalat irodájába zárnak be azért, hogy vidám környezetben, ám konfliktusok közepette dolgozzanak össze és találjanak megoldást a hétköznapokban is megjelenő problémákra. „A képzeletbeli cégnél már létező bonyodalmakba és kapcsolati hálókba csöppennek bele a diákok: a kialakult emberi viszonyokra rányomja a bélyegét a közelmúlt elbocsátási hulláma, valamint az is, hogy egyes kollégáknak a feletteseik javaslatára személyiségfejlesztő tréningen kellett részt venniük” – árult el néhány kulisszatitkot a HSZI igazgatója.

A kezdeményezés célja, hogy számos készséget felélesszen a tréning során. A kommunikáció, a konfliktus- és stresszkezelés, az időgazdálkodás, valamint a problémamegoldás mind olyan képességek, amelyek gyakorlásában segíthet a szabadulószoba. Mindezek további erősítésére a HSZI csoportos és egyéni tanácsadásain is van lehetőség.  „A folyamatos játékélmény lehetővé teszi, hogy a tanulási folyamat – a vállalati csapatépítő tréningek direkt céljával ellentétben – észrevétlenül menjen végbe” – fűzte hozzá a Műegyetem pszichológusa.

A HSZI munkatársai bemutatják a szabadulószoba tesztjáték alapszabályait

A foglalkozást egyetemi kartól és szaktól függetlenül azoknak a hallgatóknak ajánlják, akik a munkaerőpiacra történő kilépés előtt szeretnének alaposabban felkészülni életük meghatározó, új szakaszára. Ehhez a tantermi oktatások helyett egy könnyedebb, kötetlenebb formát kínál a HSZI. „Egyebek mellett az emberi viszonyokról és jellemrajzokról, a munkatársak közötti kapcsolatokról, valamint a szakmai önéletrajzírásról szerezhetnek értékes információkat a hozzánk jelentkező fiatalok. A gyakorlatban is megtapasztalhatják a passzív-agresszív viselkedést és az asszertív kommunikáció különböző formáit is” – ecsetelte a fejleszthető soft-skill készségekről a játék egyik ötletadója, András Bálint.

A jelentkezők 6-8 fős csapatokba verbuválódva kapnak bebocsájtást a szabadulószobába, ahol körülbelül 60 perc áll rendelkezésükre a rejtvény megoldásához. A játék ún. „passzív szereplője” a HSZI tanácsadó munkatársa, pszichológusa megfigyelőként van jelen: nyomon követi a hallgatók viselkedését, döntéseiket, reakcióikat és egymáshoz való viszonyukat. A megoldás megtalálásáról, vagy ennek hiányáról a játékidő lejárata után a résztvevők és az iroda szakembere közösen beszélgetnek, elemzik az egyes helyzeteket, és a társaság csapatként történt együttműködését. A fiatalok hasznos tanácsokat kaphatnak arra vonatkozóan, hogy mely készségeket érdemes fejleszteniük, és mire célszerű odafigyelniük pályakezdőként.

A HSZI munkatársai fogadják a szabadulószoba tesztjáték e-mailes jelentkezéseit

A februárban megnyílt szabadulószobába már várják a jelentkezéseket a HSZI oldalán keresztül. A regisztrációt követően a szervezők válaszukban tájékoztatást adnak a játék legfontosabb tudnivalóiról, menetrendjéről. A kezdeményezés egyelőre kísérleti jelleggel indult el: péntekenként várják a vállalkozó kedvű látogatókat, csapatokat. „Úgy tűnik, hogy a hallgatók nyitottak a lehetőségre, a februári meghirdetést követően az első két hónap szabad időpontjai szinte azonnal beteltek, ezért a leghamarabb áprilisban tudjuk fogadni azokat, akik most írnak” – árulta el a legújabb fejleményeket Nagy Gábor. „Kíváncsiak vagyunk az első beérkező véleményekre, amelyekre szeretnénk építeni a további fejlesztéseink alkalmával” – hangsúlyozta az igazgató, hozzáfűzve, hogy pozitív visszajelzésekre számít, és bízik abban: a speciális tréning iránti kereslet növekedésével nemcsak a feladatok bővítésére nyílik lehetőség, hanem további helyiségek bevonására is. „A magas színvonalú szolgáltatás megteremtése a célunk, amelyben a hallgatók a megoldás keresése közben ’elveszítve’ időérzéküket valóban úgy érzik magukat, mintha egy vállalati alkalmazottként kellene dolgozniuk.”

„Az elérhető legtöbb lehetőséget kívánjuk biztosítani ahhoz, hogy a műegyetemi diákok már a tanulmányaik alatt gondosan megtervezhessék karrierjüket. Azt szeretnénk elérni, hogy minél több oldalról megismerjék választott munkakörüket, az életpálya-utakat, és a szakmai tudáson túl birtokában legyenek azoknak a soft-skill képességeknek is, amelyek révén nagyobb eséllyel pályázhatnak egy-egy állásra, és könnyebben elhelyezkedhetnek a munkaerőpiacon” – hangsúlyozta a HSZI igazgatója a diákokat támogató szolgáltatás új generációjáról. Úgy fogalmazott: „az értékes műegyetemi diploma megszerzése mellett a pályakezdő korosztály tagjainak szükségük van arra is, hogy ismereteiknek, elvárásaiknak, valamint személyiségüknek megfelelő munkahelyet, pozíciót találjanak, ott pedig képesek legyenek helytállni. Bízunk abban, hogy álláskeresőként, leendő munkavállalóként a szabadulószobában átéltekből is ötletet merítenek majd”.

TZS - GI

Fotó: Takács Ildikó