Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Tradicionális megmérettetésen küzdöttek a jövő robotikai szakemberei a Műegyetemen

2018. 02. 16.

Tíz hallgatói csapat részvételével zajlott le a kilencedik alkalommal nagy sikerrel megrendezett robotépítő verseny a Q épület aulájában.

A BME RobonAUT versenyen elért kiemelkedő eredmény  kitűnő ajánlólevél annak, aki a jövő intelligens autóinak fejlesztésével foglalkozó vállalatnál szeretne elhelyezkedni, mivel intézményünk a robotika terület reménységeit képezi – hangsúlyozta köszöntjében Tevesz Gábor, a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) dékánhelyettese, az Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék egyetemi docense, aki ebben az évben is a rengeteg érdeklődőt vonzó program egyik fővédnöke volt.

Idén kilencedik alkalommal mutathatták be saját fejlesztéseiket az önállóan épített és működő (autonóm) robotjárművekkel, azaz átalakított modellautókkal a Műegyetem Q épületének aulájában. A RobonAUT 2018 elnevezésű viadalon tíz, a Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék mesterképzéses hallgatóiból álló, legfeljebb három fős csapat küzdött a győzelemért.

A BME VIK RobonAUT megrendezésének ötlete Tevesz Gábor egyetemi docens és doktoranduszokból álló csapatának egyik találkozóján vetődött fel 2009-ben. Az alapgondolatot az Eurobot nemzetközi robotikai verseny adta, de kapcsolódik a VIK-en mesterképzésben tanulók „Robotirányítás rendszertechnikája" című tantárgyához is.

A műegyetemi kihívás lényege, hogy a versengő csapatoknak úgy kell átalakítaniuk egy játékautót, hogy az képes legyen kikerülni a pályán felállított akadályokat emberi beavatkozás nélkül a lehető legrövidebb idő alatt. Az út elrendezését nem, de az alkotó elemeit – a párhuzamos parkolást, az utánfutóval közlekedést, az elsőbbségadást a gyalogosnak, a körforgalmat, a libikókát, a forgó hordót és az ún. „útonálló” drónt – ismerik a résztvevők. A viadal alatt tilos bármilyen kommunikáció a robot és a külvilág között. A nézők az autókra szerelt kamera segítségével az elhelyezett kivetítőn és az interneten valós időben követhetik az eseményeket, a járművek szemszögéből is.

A csapatok a versenyen junior (először versenyző) és senior ("visszatérő" versenyző) kategóriában indulhatnak.

A BME évek óta tudatosan nyomon követi a robotika újításait, ami a mérnökképzésben gyakorlati ismeretek formájában is megjelenik. E törekvések közelmúltbeli látványos eredménye, hogy a Costa Ricai World Robot Olympiad 2017 decemberi döntőjében a műegyetemi mérnökhallgatók robotkészítő csapata a világ második legjobbja lett (Az eredményről a bme.hu is beszámolt – szerk.).

A többórás izgalmas viadal után végül junior kategóriában az első helyen a HUB végzett, második lett a Faketelen Taxi, a harmadik pedig a /Tragacs. Az összesített rangsorban (6 junior és 4 senior együtt) az ARMaRomeo csapata győzedelmeskedett.

„A RobonaAUT 2018-ra jelentkezéskor nem voltak konkrét célkitűzéseink a szereplésünket illetően, de idővel egyre reálisabb céllá vált a jó helyezés” – osztotta meg a bme.hu-val Uzseka Dániel Balázs mesterszakos mechatronikai mérnök hallgató, a junior győztes HUB csapat tagja, akitől megtudtuk: „a verseny előtti napon a junior dobogós és az összetett 5. hellyel már elégedettek lettünk volna, de titkon persze reménykedtünk a jobb eredményben is”.

Az összeszokott csapat másik két tagja Borosnyay Bálint és Hunyady Gergely szintén mechatronikai mesterszakos mérnökhallgatók. Mindannyian jó barátok, több közös projektben vettek részt már korábban. „A pálya elemei közül a forgó hordót találtuk a legnehezebbnek, nagy kihívás volt” – emlékezett Balázs. A feladatvállalásról szólva elárulta: a tervezés-építés során nem a témaköröket osztották szét, hanem az időt tervezték meg ésszerűen, hogy ne egymásra kelljen várniuk. „Szerencsére a tanév elején és közben is sokat foglalkoztunk a járművel, így a kvalifikáció remekül sikerült, nem kapkodtunk a végén” – hangsúlyozta a versenyző, hozzáfűzte, hogy heti tíz-tizenkét órát így is belefektettek a munkába, a vizsgák utáni időszakban pedig előfordult, hogy napi tíz órát dolgoztak. Elmondta még: „mindhármunkat érdekelnek az önvezető és autonóm járművek. A Műegyetemen jó elméleti alapokat kaptunk, amelyeket idővel továbbfejleszthetünk; a verseny segítségével pedig a gyakorlatban is megvalósítottuk azt, amit tanultunk”.

„A megmérettetés több nehézség elé állítja a tervezőket: egy nagyon komplex rendszert kell működésre bírni” – hangsúlyozta a bme.hu kérdésére Vicsotka Tamás Árpád, az összesített versenyben győztes, a maximális 100 pontból 89-et szerző ARMaRomeo csapat tagja. A mesterképzést végző hallgató társai Muszka Balázs és Szabó Gyula jelenleg dolgoznak. „Hárman vagyunk, csapatban kell a feladatokat megoldanunk” – ecsetelte Vicsotka Tamás Árpád a verseny egyik előnyét. A társaság idén már második alkalommal vett részt a megmérettetésen. Az így megszerzett tapasztalatok révén voltak kompetenciáik, amelyek segítették a felkészülésüket.

A robotautók idei új feladatai közé tartozott például a konvoj, a vasúti átjáró, és részben annak számított az – intelligens – körforgalom, amely jelzi a járműnek, hogy merre forduljon. „Számunkra is kihívást jelentett a forgó hordó leküzdése, de a tavaly megszerzett tudásunk sokat segített ebben” – nyomatékosította a műegyetemi diák, aki versenytársaihoz hasonlóan a versenyt megelőző hetet tartotta a legviszontagságosabbnak. Hozzátette: rengeteg olyan ismeretet szerzett, amelyeket hasznosít majd, ugyanis a jövőben e területtel szeretne foglalkozni.

A BME VIK RobonAUT 2018 csapateredményeinek részletei elérhetők a verseny honlapján.

HA - GI

Fotó: BME SPOT