Hírfolyam
Ipari mentorálás tanszéki gyakorlatban
2018. 05. 07.Vállalati partnereivel együttműködésben egyedülálló, komplex hallgatói ösztöndíj lehetőséget nyújt a VIK egyik tanszéke.
„Célunk, hogy versenyképesen, és ne csak az ipar által elvárt kompetencia, azaz a szükséges tudás és képességek, hanem tapasztalat és hozzáállás birtokában léphessenek diákjaink a munkaerőpiacra a tanulmányaik befejezésekor” – foglalták össze a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék legújabb stratégiai programjának lényegét Simon Vilmos, valamint Prónay Gábor tanszéki oktatók.
A VIK Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék egy évvel ezelőtt indította el a „Partnerségben az iparral” (PARIPA) elnevezésű, három féléves hallgatói képzési és ösztöndíjprogramot, amelyben eddig 13 tanuló és 6 cég (Cloudera Hungary, Vodafone Magyarország, Magyar Telekom, NISZ – Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., BHE Bonn Hungary Electronics Kft., valamint a Morgan Stanley) vesz részt. A projektbe bekerülő fiatalok már korán magukba szívhatják a céges kompetenciákat és munkakultúrát, azaz azt tanulhatják meg, amit az egyetemen nem, miközben az együttműködéshez csatlakozott társaságok, szolgáltatók is speciális tudású, mentorált munkatársakhoz jutnak. |
„Vállalati partnereink is igazolják tapasztalatainkat, miszerint az iskolapadból kikerülő ifjak ugyan magas színvonalú szakmai tudással rendelkeznek, ám pályakezdőként bizonyos soft-skill képességeikben, mint például a csapatmunka, a kommunikációs és előadói készségek, a siker és a kudarc zavartalan megélése, a felelősségvállalás következményeinek ismerete, bizonyos vezetői kompetenciák, vagy a saját érdek- és nézőpontok képviselete, még fejlődniük kell. Mindezek elsajátítása gyakorlati példák megismerésén és sokszor személyes tapasztalatszerzésen múlik. Lehetőségünkkel a eme hiányosságokat is szeretnénk orvosolni” – tudtuk meg Simon Vilmos tanszékvezető helyettestől, a PARIPA program igazgatójától. Az ösztöndíjasoknak perspektívájuk szélesítésére kéthetente ún. „ÖNKÉP műhely” beszélgetéseket is szerveznek, amelyekre hazai vállalati és közéleti szereplőket hív meg a tanszék. A bemutatott témák palettája széles: tartott már előadást a versengés és együttműködés kettősségéről Kiss Endre, az ELTE filozófus professzora, az üzleti tervezés, a menedzsment és a műszaki követelmények közötti kapcsolat fontosságáról Szalay Zsolt, a nemzetközi Venture Capital egykori cégvezetője, pénzügyi tanácsadó, a csapatépítésről Görgényi István, az ausztrál női vízilabda válogatottat edzőként olimpiai címhez segítő szakember, de ezeken a beszélgetéseken szó esett már a filmgyártás összetettségéről, a technológiai fejlődésről, a mesterséges intelligencia dilemmájáról, a generációk közötti együttműködésről, valamint a hazai bortermelésről és a magyar bor nemzetközi piacon betöltött szerepéről is. Az ÖNKÉP műhellyel párhuzamosan, a mindenki számára nyitott, PARIPA esteken nemzetközi színvonalú szakmai előadásokra kerül sor. Legutóbbi alkalommal Hetényi Tamás, a BHE Bonn Hungary Űr Alkalmazási Osztály vezetője volt a meghívott (előadásának a címe: Korszerű irányzatok az űrkutatási fejlesztésekben – szerk.). A szakember azt a magyar csapatot vezeti, amelyik a Nemzetközi Űrállomásra (International Space Station) is fejleszt. Az általuk tervezett fázisvezérelt antenna erősítőt még a mai napig is használják az űreszközön. |
A VIK egyetemi docense kifejtette, hogy a kezdeményezésben kölcsönösen jól járnak a felek: a hallgatók, a cégek, és a tanszék egyaránt. Egyrészről a kiemelkedő képességű és motivált egyetemistáknak lehetőségük nyílik arra, hogy már diákként versenyképes és világszínvonalú kutatás-fejlesztési problémák megoldásában szerezzenek jártasságot, bejárhatnak egy vállalatot, e közben a gyakorlati munkához szükséges szakmai hozzáértésen túl menedzsment-, üzleti, pénzügyi és jogi-szabályozási tudásra tehetnek szert, amelyekkel piaci versenyképességüket növelhetik a program befejezését követően álláskereséskor. Másrészről az ipari partnereknek is kedvező mindez, mert az ösztöndíjasok személyében olyan pályakezdő mérnököket szerezhetnek, akik a szakmai tudásukat tanszéki támogatás révén már a felsőoktatásban töltött éveik alatt öntevékeny tanulással szélesítették. És egyaránt jól jár a tanszék, amelynek perspektívája bővül: az oktatók valós ipari kihívásokkal találkozhatnak, amelyeknek tapasztalatait a mindennapi pedagógiai munkába beépíthetik.
„A projekt és a részvételi feltételek megalapításakor próbáltunk közösen gondolkodni az ipar és a hallgatók szempontjait figyelembe véve. Arra kerestük a választ, hogy miképpen képezzünk fiatalokat, akik az iparral tökéletesen együttműködő, szakmájukban sikeres mérnökökké válhatnak majd” – ecsetelte Prónay Gábor, a VIK címzetes docense, aki beszámolt arról, hogy a havi mintegy 70.000 forintos ösztöndíjjal együtt járó programra életrajzzal és motivációs levéllel pályázhatnak a diákok, elkötelezettségükről pedig egy szóbeli meghallgatáson kell tanúbizonyságot tenniük. Az érdeklődők konkrét, a kezdeményezés ipari partnere által meghirdetett, ténylegesen létező kutatás-fejlesztési témára, megoldandó problémára jelentkezhetnek. A sikeresen pályázó fiatalt a választott szakmai területen jártas vállalati és tanszéki mentorok segítik több szemeszteren keresztül. „Az ösztöndíjasoknak minden félév végén be kell számolniuk az előrehaladásról, teljesítményüket a PARIPA programirányító bizottsága bírálja el” – hangsúlyozta a monitoring rendszer fontosságát a műegyetemi oktató. Hozzátette: a hanyagság komoly szankciókkal jár. Előfordult már az is, hogy a nagyszámú hiányzás és a feladatok elmulasztása miatt eltanácsoltak egy tanulót.
„Fontos leszögezni: a PARIPA szabályait úgy alkottuk meg, hogy a részvétel ne menjen az egyetemi tanulmányok rovására” – hangsúlyozták a műegyetemi oktatók, akik egyöntetűen azt mondták: nem tartanak attól, hogy a cégek idő előtt „elhalásszák” ezeket a tehetséges fiatalokat, mert „az ipari partnereknek is az az érdekük, hogy kiemelkedő szaktudású munkavállalókkal dolgozhassanak együtt, és ne ’utólag’, már a munkába állást követően és a cég kontójára kelljen képezni őket”.
A PARIPA szervezői úgy vélik, idővel „az új típusú szakmai program hatással lesz a tanszéki képzésre”. Prónay Gábor és Simon Vilmos reménykednek abban, hogy a kezdeményezés lendületet adhat a tanszéki alumninak, a közösségszervezésben – és alkotásban.
Az őszi szemeszterben újabb stratégiai ipari partnerek lépnek be a programba, újabb izgalmas K+F témákkal. Jelentkezni az svilmos@hit.bme.hu címen lehet. Az új témákat augusztus végén hirdetik meg.
TZS - GI
Fotó: Takács Ildikó