Hírfolyam
Az általános iskolások idén nyáron is megtöltik az egyetemi padsorokat
2017. 06. 29.A BME immár harmadik alkalommal rendezi meg a nagysikerű Gyerekegyetemet.
„Köszönet azért, hogy a szünet első napjait itt töltitek az egyetemi padokban” – üdvözölte az idén ismét elinduló Gyerekegyetem résztvevőit Józsa János, a BME rektora. „A víz ereje és elkeverő hatása” címmel tartott nyitóelőadásában az áradó folyók, az átszakadó gátak, a vízszennyezések és a tengerrengések titkaiba avatta be azt a 325 alsó tagozatos diákot, aki a kéthetes rendezvény első felében vesz részt a foglalkozásokon.
A vízügyi szakember – sok egyéb mellett – számítógépes szimulációkkal mutatta be az ezer, vagy akár százezer évente előforduló árvizek hatását, valamint a vörösiszap-katasztrófa idején történt gátszakadást. A gyerekek megismerhették a vízügyi szakembereket is hatékonyan segítő eszközt, a quadrokoptert is.
„Nagyszerű műhelymunkára lesz lehetőség a tankörökben” – hívta fel a figyelmet a rektor, bíztatva a diákokat az egyetem megismerésére, új barátok szerzésére és a csapatmunkára az elkövetkező héten.
A BME Gyerekegyetem elnevezésű nyári tudományos tábora 2015-ben indult a Műegyetemen, akkor 300 gyerek zárta sikerrel tanulmányait. Tavaly két turnusban, összesen mintegy 700 gyermek vesz részt a két hetesre duzzadt rendezvényen, és már a jövő évi táborra is csak várólistás helyek maradtak. Az első turnusban az általános iskolás 2-5. osztályos gyerekek vesznek részt, míg a jövő heti második szakaszban a 6-8. osztályosok. A nyitónapon minden gyermek kézhez kapta saját csoportja órarendjét, valamint az ajándékpólót, -táskát, -tollat, -jegyzetfüzetet, a legkisebbek pedig a színezős foglalkoztatót. A program minden nap 9-kor kezdődik és 17 óráig tart. A szülők elkísérhetik a gyermekeket a helyszínre, de az előadásokon – mint az igazi egyetemi életben is – csak a diákok vehetnek részt. A gyermekek felügyeletét, kísérését a helyszínek között egyetemi hallgatók és doktoranduszok végzik. |
„Nem tanulás, amit itt csináltok és mégis tanulni fogtok, nem játszótér és mégis szórakozni fogtok. A célunk, hogy megmutassuk, a minket körülvevő, időnként bonyolult működésű tárgyakat – a telefontól a ruhán keresztül az űrrakétáig – mind-mind mérnökök tervezik és alkotják. Az első lépés az ilyen munka felé az érdeklődésetek felkeltése ” – hangsúlyozta köszöntőjében Orosz László egyetemi docens, azaz, a Gyerekegyetem szimbólumává vált műegyetemi bagoly. Feladata ezúttal is az események felvezetése lesz és kíséri a gyermekeket az előadásokon is.
A program több, már tavaly is nagy sikert aratott előadással folytatódik, így egyebek mellett szó lesz az állatok mozgásáról és a mágikus fizikáról, de új előadások is vannak, ilyen például az elektrotechnikai hőseit bemutató beszámoló.
A BME Gyerekegyetem idei előadásai: Józsa János (ÉMK): A víz ereje Dudás Levente (VIK): a SMOG- 1 diákműhold Papp Zsolt (TTK): Az optika csodái Szabó Krisztina (GTK): Hiszem, ha látom Hazai László (VBK): Varázslatos molekulák a növények világából Török Ákos (ÉMK): Mire és miből építünk Szalay Zsolt (KJK): Miért számítógép az autó is? Augusztinovicz Fülöp (VIK): Hangok világa, világunk hangjai György László (GTK): Mire jó a közgazdaságtan? Härtlein Károly (TTK): Mágikus fizika Kiss Rita (GPK): Az állatok mozgása Mályusz Levente (ÉPK): Odoo, a jövő háza Wagner Ödön (VBK): Nem kell félni a kísérletektől Harsányi Gábor (VIK): Hogyan készül az okostelefonunk? Tóth Judit (Elektrotchnikai Múzeum): Az elektrotechnika hősei |
A szemináriumok szintén izgalmas és tartalmas programot kínálnak, a tavalyihoz képest új tanköri foglalkozásokkal, például a „Futurisztikus városi struktúrák és utópiák címmel”, amelyet Skaliczki Judit, a BME Urbanisztika Tanszék doktorandusza, valamint Czirják Ágnes és Kern Orsolya, az egyetem külsős óraadói tartanak. A három építész több éve foglalkozik nyári gyermektáborok szervezésével: ott tapasztalták, hogy a gyerekek mindennapi oktatásából nagyon hiányzik a különféle térbeli építés, a manuális alkotás. „Minél nagyobb léptékben építenek, annál könnyebben megtapasztalhatják a különböző tereket” – felelte a bme.hu kérdésére Skaliczki Judit.
„A feladattól egyrészt azt várjuk, hogy élvezetes legyen, másrészt, hogy a gyerekek lássák, hogy amit létrehoznak, az rögtön működik, az egy térbeli valós szerkezet, amelybe bemehetünk, amelyet alakíthatunk. Szeretnénk, ha a résztvevők megtapasztalnák ennek varázsát.
A BME Gyerekegyetem idei szemináriumi foglalkozásai: Bagolyvári kalandok (Könyvtár) Játék a formákkal (tankörterem) Ördöglakatok Futurisztikus városi struktúrák és utópiák Nao, a segítő robot Mire jó a Kinect? Térbeli adatmodellezés Csak nézek és röpködök: Quadrokopter bemutató Ej, mi a kő? Áramkörépítés Energiatermelés fúzióval Programozzunk robotot MS Játékfejlesztés Kemény, mit a kő! Bioérzékelõk és orvosbiológiai érzékelők Vegyvadászat Villámok közelről Érdekes testek, érdekességek testekről Nyelvi koktél - játékos foglalkozás idegen nyelve(ke)n Levéltitkok (Levéltári foglalkozás) Milyen vastag a hajszál? Korszerű energiafelhasználás Választások matematikája Internet biztonság Sportolj okosan! - SmartActive Sport |
A BME Gyerekegyetem idén is nagylelkű támogatókra számíthatott: az AUDI Hungária Kft.-re, a Balabit IT Security-re, az e-Netre, az Ericssonra, a Human softra, a Magyar Nemzeti Bankra, a Morgan Stanley-re, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalra, a Pro Progressio Alapítványra és a Vezető Informatikusok Szövetségére.
HA-TJ
Fotó: Philip János, Takács Ildikó
Kiemelt kép: Gyerekegyetem