Hírfolyam
A digitalizáció fejlesztésében is számít a műegyetemi szakértelem
2016. 05. 19.A „Jövő autói” címmel rendezett konferenciát a Nemzetgazdasági Minisztérium a BME-n a miniszterelnök, az illetékes EU biztos és a nemzetgazdasági miniszter részvételével.
„A BME a szakértelmével a kormány olyan háttere kíván lenni, amelyre bizton számíthat a stratégiaalkotástól a katasztrófák elhárításáig, szinte minden kérdésben és helyzetben, legyen az árvíz vagy az erőmű-beruházás, vörösiszap-katasztrófa, infrastruktúra-fejlesztés, kibertámadás vagy akár a kormányzati informatikai program kialakítása” – e gondolattal és megerősített felajánlással köszöntötte Orbán Viktor miniszterelnököt, Günther H. Oettingert, a digitális gazdaságért és társadalomért felelős EU biztost, Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert a Műegyetem Dísztermében rendezett konferencián a BME rektora. Józsa János emlékeztetett arra, hogy a mindent átfogó digitalizáció megváltoztatja a gazdaság szinte minden ágazatának szerkezetét, új kihívásokat és lehetőségeket rejt.
„A digitalizációs folyamat meghatározó pillérei az autonóm járművek és a modern városok fejlesztése, valamint az ipar digitális átalakulása” – hangsúlyozta a BME rektora. Józsa János tájékoztatta a kormányfőt és az illetékes EU biztost, hogy a Műegyetem két új szervezetet hozott létre az iparvállalatokkal szoros együttműködésben és teljes összhangban az EU céljaival, azaz, az Európai Innovációs Partnerség programjával, nemzetközi hálózatban, a kormány Irinyi tervéhez is illeszkedve: a RECAR tudásközpontot az autonóm járművek oktatására és fejlesztésére, valamint a SMARTPOLIS kiválósági Központot a városi smart programok fejlesztésére az energetika, a közlekedés és az intelligens életvitel területén.
A „Jövő autói” címet viselő workshopra a digitalizáció szerepéről számos magas rangú vendég volt kíváncsi, köztük Pálinkás József, az NKFIH elnöke, Deutsch Tamás EP képviselő, akadémikusok, tudományos klaszterek tisztségviselői és az üzleti világ olyan befolyásos cégeinek vezetői, mint a Bosch, a Mercedes, az Audi, a ThyssenKrupp Presta, az AVL, a Continental vagy az Evopro. A nemzetközi vállalatok egy része, valamint az egyetem RECAR tudásközpontja és SMARTPOLIS kiválósági központja a központi épület előtti parkolóban látványos kiállítással is üdvözölte a hazánkba érkezett Günther H. Oettinger EU biztost, valamint a magyar kormányfőt és kíséretét. A konferencia előtt a BME rektora szűkkörű megbeszélést is folytatott Orbán Viktor miniszterelnökkel. |
„Számítunk a kormány és az Unió további támogatására, amelynek fontos eleme lehet a SMARTPOLIS központ sikeres szereplése a közös EU és hazai finanszírozású, ún. Teaming pályázatok második fordulójában” – erősítette meg Józsa János.
Orbán Viktor miniszterelnök mindenekelőtt arról biztosította az illetékes EU biztost, hogy egybeesnek Magyarország nemzeti aspirációi és az EU távlati céljai, és Magyarország támogatja a nagy földrajzi térségek kialakítását célzó kezdeményezéseket, amelyekhez jól illeszkednek a digitalizációval összefüggő kihívások. „Ha e pillanatot mi, politikusok nem mulasztjuk el, akkor olyan szabályozást hozhatunk létre Európában, amely nem szenved a korábban örökölt, a versenyképességet rontó nemzeti határoktól. A digitalizáció lehet a kitörési pont, amely segíthet Európának, hogy meginduljon előre, azaz, véget vessen a ma jellemző hátrálásnak” – hangsúlyozta a kormányfő.
Orbán Viktor úgy vélte, hogy csak lépést tartanunk kevés. Magyarországnak határozott iparpolitikát kell kialakítania, ha azok közé akarunk tartozni, akik a tempót diktálják. „Európának van jövője, 500 millió lakosával a világ legintegráltabb piaca, a világ legjobb egyetemei közül számos intézménynek ad otthont, és ha ezen előnyöket európai szintű politikává szervezzük, akkor még teret is nyerhetünk” – fogalmazott, majd beszélt Magyarország erősségeiről, többek között az autóipari hagyományokról, az innovatív találmányokról, földrajzi fekvésünkről és a műszaki szakemberképzés színvonalának emeléséről.
A kormányfő bejelentette, hogy Zalaegerszegen épül meg az a járműipari tesztpálya, amely alkalmas lesz autonóm járművek tesztelésére is, és amely 500 km-es körzetben egyedülálló beruházásnak tekinthető. Magyarország a digitalizáció nyertese lehet a közép-európai térséggel együtt, vélekedett, majd Oettinger EU biztost is megszólítva szorgalmazta a régió országainak együttműködését is.
A miniszterelnök előtt felszólaló Günther H. Oettinger szerint a tét óriási, és az ipar digitális átalakulása lehet az európai versenyképesség megőrzésének kulcsa. Európának a folyamat élére kell állnia, az autóipartól a filmiparon át a gyártási technológiáig vagy a szolgáltató szektorig – tette hozzá. A biztos új ipari forradalomról beszélt, amelyben a járműipar is drámai és akár ugrásszerű változás előtt áll. Az önvezető, összekapcsolt (connected) autók átfogó fejlődéséhez mindazonáltal a gyártók, az informatikai vállalatok, a távközlési szolgáltatók és a szabályozó hatóságok együttműködésére van szükség. A biztos szerint az autonóm járművek elterjedésével jelentősen csökkenhet a közúti balesetek száma és súlyossága, kisebb az esély a dugókra, így csökkenhet a károsanyag-kibocsátás.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter emlékeztetett arra, hogy a járműgyártás fejlesztése a kormány komplex gazdaságpolitikájának része, amelynek keretében dolgozták ki a Jedlik Ányos Tervet az elektromobilitás előmozdítására és a belső égésű motorok kiváltásának támogatására, valamint az Irinyi Tervet az ipar fejlesztésére, ezen belül az Ipar 4.0 programot a magyar gazdaság felkészítésére az új ipari korszakra, a digitalizációra, illetve az ipar és az informatika összeolvadásából eredő változásokra.
„A járműgyártás a jövő húzóágazatai között lehet Magyarországon" – közölte a miniszter azzal, hogy a széndioxidkvóta eladásából származó bevételeket is ide csatornázzák. Szót emelt a hazai vállalkozások kapcsolódásért a technológiai forradalom folyamataiba, a műszaki képzés fejlesztéséért és üdvözölte a duális képzés bővítését. Ígéretet tett, hogy a kormány minden rendelkezésére álló eszközzel segíteni szándékozik a digitalizáció és a járműipar fejlődését Magyarországon.
- TJ -
Fotó: Philip János