Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

A tudomány tiszteletére és szeretetére tanít a BME Gyerekegyetem

2015. 07. 01.

Minden hely már elővételben elkelt a Műegyetem első alkalommal megszervezett rendhagyó táborára, amelyen közel 300 általános iskolás gyermek ismerkedik a tudománnyal egy héten át.

„Bízunk abban, hogy a rendezvény hatásossá és hagyományteremtővé válik, és segítségével sikerül az ifjúságot a műegyetemi tanulmányok, illetve a természettudományok felé orientálni” – fejtette ki Péceli Gábor, a BME leköszönő rektora a 2015. június 29. és július 3. között megrendezett nyári tábor megnyitóján. Hozzátette, a Gyerekegyetem célja az is, hogy néhány lehetséges karrierpálya felfedezése után a fiatalok könnyebben döntsenek arról, hogy mivel szeretnének foglalkozni felnőttként.

Páratlan szakmai összefogás eredményeként jött létre a mostani tábor, amelynek főtámogatója a Pro Progessio Alapítvány. „Szervezetünk immár 18 éve a tehetséggondozást és a tehetségkutatást tűzte céljául” – osztotta meg Pakucs János, az alapítvány elnöke. Úgy vélte, Magyarországon új fogalom jött létre a mostani rendezvénnyel, amely reményei szerint a tanulókat már a középiskola kiválasztásakor határozott célok felé tereli.

Az egyetem oktatói és hallgatói önként és hatalmas lelkesedéssel vállalták a szervezést és a lebonyolítást, lépésről lépésre dolgozva ki az egyhetes programot. „Munkatársaimat a nemzetközi tapasztalat és a jó gyakorlati minta ihlette meg” – utalt Péceli Gábor a Nyugat-Európában már több mint tízéves hagyományra visszatekintő kezdeményezésre.

A közel 300 táborozó belekóstolhat az egyetemista létbe: 9 izgalmas előadáson és 18 interaktív szemináriumon vesznek részt. Az első nap rögtön egy formabontó órával kezdtek a gyerekek: Orosz László, a TTK Fizikai Intézet Fizika Tanszék egyetemi docense bagoly jelmezbe öltözve tartott előadást a meglepődött ifjúságnak, és megosztotta velük küldetését: arra törekszik, hogy a világ minél több oldalát megismertesse a gyerekekkel. „Rögtön igent mondtam a felkérésre” – árulta el a BME oktatója, aki vallja, hogy az egyetemi előadásban nélkülözhetetlenek a látványos elemek. Úgy látja, hogy a közönség korától függetlenül „meg kell fogni” a hallgatóságot; előbb felkelteni, majd fenntartani figyelmet. A Gyerekegyetemen azt a „bölcs bagolyt” képviseli madárjelmezbe bújva, amely vagy inkább aki segít megtalálni a közös hangot a fiatalokkal, miközben motiválja és bátorítja a visszahúzódókat, biztosítva nekik, hogy sor kerül rájuk is, és a tábor hetén ők is bizonyíthatnak. A műegyetemi oktató személy szerint is komoly kihívásként éli meg a Gyerekegyetemet, amelyen „pedagógiai végzettség nélkül foglalkozunk a gyermekekkel, és 8 és 14 év közötti diákokat próbálunk megnyerni ugyanazokkal az előadásokkal”. Oktatótársaival közös küldetése, hogy eljuttassa a fiatalokhoz a Gyerekegyetem legfontosabb üzenetét: a tudomány tiszteletét és szeretetét.

A program keretében saját színekbe öltözött, és a görög ABC egy-egy betűjével jelzett csapatok interaktív előadásokon ismerkednek a természettudományokkal. Többek között hidakat építhetnek, robotokat programozhatnak, kísérleteket láthatnak, sőt, tanulhatnak a jövő járműveiről és városairól, a pénzügyeink kezeléséről, az űrkutatásról. Ördöglakatot törhetnek fel, projektfeladatokon vehetnek részt és az egyetemi levéltárban megismerhetik a Google előtti (!) világot. A 14 csoportra osztott gyerektársasághoz csapatonként 3-3 önkéntes hallgató tartozik, ők kalauzolják „örökbefogadott” gyermekeiket az egyetemi campuson, együtt étkeznek velük, közösen töltik a szabadidőt és játékos feladatokat találnak ki nekik.

 

A megnyitó napján Härtlein Károly, a Brutális Fizika sorozatból is jól ismert egyetemi oktató Kelj fel Jancsi-babával és szögekkel szemléltette az elhangzottakat, megmutatva, hogyan lehet darabokra törni egy lufit. Később a magasba emelt két önként jelentkező gyermeket mindössze pár levegővétellel.

A BASF Kids’ Lab – magyarul Kölyöklabor – programja a legfiatalabb korosztálynak teszi emlékezetessé az első találkozást a laboratóriummal, játékos kedvcsinálóként a kémiához. Ebben az előadásban az oktatók a szakmaiság helyett főként a természettudományok működésével kapcsolatos szemléletmód átadására fektetik a hangsúlyt. A három részből álló, vízzel végzett kísérletekben a víz tisztaságáról és tisztításáról, a nedvszívó képességű anyagokról és a folyadékok sűrűségéről lesz szó.

A szervezők bíznak abban, hogy a Műegyetem padsoraiban a jövő innovátorait, IT szakembereit, matematikusait, fizikusait és tudósait köszönthetik. Az idei tábor résztvevői nagyrészt 10-12 éves diákok, egyharmaduk lány, kétharmaduk fiú. E hét végén mindannyian oklevelet kapnak, ami igazolja a Gyerekegyetemen „elvégzett” tudományos munkájukat.

A koncentrált programú, játékos feladatokkal gazdagított Gyerekegyetemet az Alapítvány mellett teljes mellszélességgel támogatták a BME ipari partnerei is, akik a szakmai előadások bemutatásán túl a részvételi díj jelentős részét is átvállalták a szülőktől.

A program sikerét mutatja, hogy a jövő évi rendezvényre máris 700 résztvevőt regisztráltak, így szinte biztos a teltház.

- TZS -

Fotó: Takács Ildikó, Philip János, Lukács Mónika