Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Sűrített levegős versenyautóval 5 ország 41 csapata ellen

2013. 05. 28.

Képriport az Egerben megrendezett nemzetközi versenyről és a kiváló eredményt elért műegyetemi pneumobil csapatról, a Kakukktojásról.

A BME "Kakukktojás" elnevezésű versenycsapata a gyorsulási és ügyességi versenyszámokban első, a távolsági kategóriában a második helyet szerezte meg. Elnyerte továbbá a viadal legnagyobb elismerését, a hagyományosan a versenykategóriák győztesei közül választott ’Rexroth Legjobb Pneumobilja 2013’ címet is.

A csapat tagjai közül Himes Ádám és Komancsik Norbert a Műegyetem mechatronikai mérnök szakos hallgatói, Farkas Zsolt pedig az Építészmérnöki Karon tanul, ők válaszoltak a bme.hu kérdéseire.

Egy ilyen nagyszerű eredményt nyilván rengeteg kihívás és munka előz meg. Mikor alapítottátok a csapatot és milyen tényezők vezettek el ezekhez a sikerekhez?

Csapatunk gyökerei a legelső Pneumobil versenyig nyúlnak vissza. 2008-ban még az idősebb generáció Gyalogkakukk csapatnév alatt kezdett bele egy akkor ismeretlennek számító jármű építésébe. Az évek múltával nagyon sok tapasztalatot szereztek, és ezt szerették volna átadni a fiatalabb generációnak. Így kapcsolódtunk be hárman újoncokként a Gyalogkakukk csapatába 2011-ben. Egyesítve az ő tapasztalataikat a mi ötleteinkkel, tökéletesítettük a már korábban sikereket elérő Gyalogkakukk nevű járművet, és közösen három versenyt nyertünk abban az évben. A győzelem lelkesített, így bele is vágtunk - a régi géppel szerzett tapasztalatok alapján - egy még jobb jármű építésébe, amelynél minden új elképzelésünket meg tudtuk valósítani. A végleges járműhöz hosszas mérnöki tervezés, számítások és rengeteg éjszakába nyúló gyártás, szerelés vezetett.

 

 

Mik voltak a fő tervezési irányelveitek, illetve a versenygépetek fő paraméterei és különlegességei, amelyek a győzelemhez segítettek?

A tervezés során a legfontosabb szempontjaink a minimális tömeg és alacsony súlypont, a kis fordulókör és a nagy kanyarsebesség voltak, illetve fontosnak tartottuk az intelligens vezérlés megvalósítását a maximális teljesítmény eléréséhez. A jármű intelligens - saját fejlesztésű - mikrokontrolleres beágyazott rendszerrel rendelkezik, ami biztosítja az üzemi folyamatok optimális vezérlését, törekedve a maximális teljesítményre és a hatékony levegő felhasználásra. A grafikus LCD kijelző, amellyel a járművet elláttuk, megjeleníti a legfontosabb adatokat verseny közben a pilóta számára. A pneumobil hajtáslánca lineáris elrendezésű, mechanikus egyenirányítással, az erőátvitelről pedig kétsebességes, automatává alakított autóváltó gondoskodik. Lehetőség van a menetdiagnosztikára, az üzemi folyamatok utólagos kiértékelésére, hogy megtaláljuk a legjobb beállításokat (az adatok tárolása SD kártyán történik). Ezeken felül további különlegesség a Forma 1-ben is használatos rendszer, a telemetria, amelynek segítségével  a bokszutcából is nyomon követhetjük a jármű teljes működését és pillanatnyi helyzetét (beépített GPS vevővel). Az így szerzett adatok átvitelét nagy hatótávolságú RF és nagy sebességű Bluetooth kommunikáció biztosítja.

Összességében, ha az emberi, technikai és minden más tényezőt figyelembe vesszük, mitől voltatok ti a leggyorsabbak és legügyesebbek ezen a versenyen?

Sikerünkhöz nagyon sokban hozzájárult fő támogatónk, a BME Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszéke, különösen Dr. Szabó Tibor és Czmerk András támogató tanáraink segítsége. Komplett, jól kiforrott rendszerről beszélünk, ahol egyformán fontos minden tényező. Egyvalami azonban biztos: nagyon sok múlik a vezérlésen és a hajtóművön, ezeknek is köszönhető, hogy olyan jelentős előnyre tudtunk szert tenni az ügyességi és gyorsulási versenyszámokban, és hogy sokan a gépünk csodájára jártak. Természetesen fontos összetevő még a korábbi versenyeken megszerzett rutin.

Hogyan tovább? Indultok az elkövetkezendő években is a versenyen?

Igen, mindenképpen szeretnénk részt venni rajtuk. Már most nagyon sok ötletünk van a versenygép továbbfejlesztésére.

 

A csapat támogatói: